Deras e-handel blev global – ”alla bar pyjamas”

"Över alla förväntningar".

Hannah Molin och Lina Thunberg startade sitt första e-handelsprojekt, Anythere.se, i februari. Duon träffades på sin tidigare arbetsplats Löwengrip Beauty där de jobbade med försäljning och varumärke. Lina och Hannah drevs av tanken av att jobba med en egen e-handel, att äga hela kedjan och nyttja e-handelns alla möjligheter.

När de hade kommit fram till hur de vill jobba och vilka värderingar de ska arbeta utefter, var det bara att hitta rätt produkt.

Annons
Annons

Vi ville göra något som skulle vara enkelt att skicka med låg returgrad, samt något som kan förmedlas online. När vi gjorde en checklista med allt som var viktigt för oss tog pyjamasen alla boxar, berättar Lina för Ehandel.

Men pyjamasen är inte en slumpmässig produkt. Vi såg att det fanns ett hål på marknaden när det kom till "vardagliga sovkläder" både kvalitets- och prismässigt.

Lina och Hannah började jobba på sin idé under 2018 och i början av året kunde de äntligen lansera sin sajt.

En central del av hela affärsidén är att endast visa upp bilder som inte är retuscherade.

Vi ser vår e-handel som ett showroom online. Det ska vara enkelt att handla men samtidigt inspirerande. Vi försöker hålla den enkel, no fuss!

Vi jobbar med analogt bildmaterial, ej retuscherade bilder. Vi tar inga rena produktbilder, istället återskapar vi sammanhang som våra produkter visas upp i. Vi vill visa en så rättvis bild som möjligt av våra produkter.

Kom med i Vogue

Duon fokuserar främst på den svenska marknaden, men företaget har översatt sin sajt till engelska och öppnat upp sin e-handel globalt från start. De länder som pyjamasmärket har fått mest order ifrån, bortsett från hemmamarknaden, är Schweiz, Norge, Spanien och Storbritannien.

Vi är måna om att börja litet, lära känna respektive marknad och skala upp efterhand som vi får respons. Sverige kommer således vara främsta fokus den närmsta tiden, säger entreprenörerna och tillägger:

Annons
Annons

Vi lanserade i februari i år så vi har hittills väldigt lite data att gå på men vi ser en jämn ökning och vill växa hälsosamt. Vi är nöjda med den takten vi växer i. Målen är höga men för oss är det absolut viktigaste att det är en hållbar resa. Eftersom vi lanserade i februari är vi fortfarande inne i en "trial and error"-period där vi löpande lär oss om vår affär och våra kunder. Vi bygger just nu en solid grund som bolaget kommer att kunna stå på i många år framöver.

För att nå ut till en så bred och global publik som möjligt har Anyhere bland annat satsat på sökordsoptimering, annonsering på Facebooks plattformar samt marknadsföring i sociala medier.

Vi har också jobbat nära med flera influencers för att på så vis bygga en relation med följarna. Vi tycker om att hitta nya och spännande sätt att synas på och ett av våra samarbeten, med influencern Margaux Dietz, blev otroligt lyckat.

När hon gifte sig bar nämligen alla gäster vår pyjamas, vilket blev en riktig hit i media. En av alla tidningar som fick upp ögonen för oss då var British Vogue som valde att skriva om oss i deras September Issue.

"Hitta nästa PR-vinkel"

Anyhere är ett renodlat e-handelsföretag, och att det blev så var ingen slump. Både Lina och Hannah har erfarenhet från retailbranschen och vet vad en fysisk affär innebär. Ett e-handelsprojekt ger så mycket mer frihet, menar Lina. Duon ville ha kontroll över varje del av sin affär, allt från produktutveckling till marknadsföring och slutkund.

Men att testa sina muskler i den fysiska världen var de inte rädda för. Så sent som i fredags lanserade Anyhere sina två första popup-ytor, en i Stockholm och en i Göteborg, som ska hålla öppet fram till årsskiftet.

Det har gått så bra, över alla förväntningar. Under helgen såldes 10 procent av lagret på NK i Stockholm slut, och i Göteborg sålde en modell helt slut. Men en påfyllning är på väg in.

Vi ser fram emot att öppna fler popups i framtiden, vi längtar redan efter att även testa det på fler marknader.

Med alla framgångar kommer dock en del utmaningar och uppoffringar. Det som bolaget kämpar främst med idag är tidsfördelningen.

I ett litet bolag, med bara oss två anställda ställer vi oss ständigt frågan: "Var får vi mest utdelning"? Vi tampas hela tiden med "ROI-frågan", det vill säga Return on Investment, säger Lina.

Men från start har vi varit måna om att bygga upp ett automatiserat flow för att optimera affären. Det gör att den manuella handpåläggningen är minimal och att enkelt kan skala.

När entreprenörerna blickar framåt ser de däremot bara höjdpunkter.

Vi har flera mål på vår lista. Allt från att lansera fler kollektioner, till att hitta nästa spännande PR-vinkel, utveckla varumärket och att skapa arbetsmöjligheter.

Om såväl ett som fem år räknar vi med en stadig tillväxt och att vi är ett pyjamasvarumärke att räkna med, både i och utanför Sverige, avslutar grundarna Hannah Molin och Lina Thunberg.

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!