Search
Close this search box.
ANNONS

Deras e-handel blev global - "alla bar pyjamas"

Grundarna Hannah Molin och Lina Thunberg
Izabella Borowska
izabella@influens.se

Dela artikeln:

"ร–ver alla fรถrvรคntningar".

ANNONS

Hannah Molin och Lina Thunberg startade sitt fรถrsta e-handelsprojekt, Anythere.se, i februari. Duon trรคffades pรฅ sin tidigare arbetsplats Lรถwengrip Beauty dรคr de jobbade med fรถrsรคljning och varumรคrke. Lina och Hannah drevs av tanken av att jobba med en egen e-handel, att รคga hela kedjan och nyttja e-handelns alla mรถjligheter.

Nรคr de hade kommit fram till hur de vill jobba och vilka vรคrderingar de ska arbeta utefter, var det bara att hitta rรคtt produkt.

Vi ville gรถra nรฅgot som skulle vara enkelt att skicka med lรฅg returgrad, samt nรฅgot som kan fรถrmedlas online. Nรคr vi gjorde en checklista med allt som var viktigt fรถr oss tog pyjamasen alla boxar, berรคttar Lina fรถr Ehandel.

Men pyjamasen รคr inte en slumpmรคssig produkt. Vi sรฅg att det fanns ett hรฅl pรฅ marknaden nรคr det kom till "vardagliga sovklรคder" bรฅde kvalitets- och prismรคssigt.

Lina och Hannah bรถrjade jobba pรฅ sin idรฉ under 2018 och i bรถrjan av รฅret kunde de รคntligen lansera sin sajt.

En central del av hela affรคrsidรฉn รคr att endast visa upp bilder som inte รคr retuscherade.

Vi ser vรฅr e-handel som ett showroom online. Det ska vara enkelt att handla men samtidigt inspirerande. Vi fรถrsรถker hรฅlla den enkel, no fuss!

Vi jobbar med analogt bildmaterial, ej retuscherade bilder. Vi tar inga rena produktbilder, istรคllet รฅterskapar vi sammanhang som vรฅra produkter visas upp i. Vi vill visa en sรฅ rรคttvis bild som mรถjligt av vรฅra produkter.

Kom med i Vogue

Duon fokuserar frรคmst pรฅ den svenska marknaden, men fรถretaget har รถversatt sin sajt till engelska och รถppnat upp sin e-handel globalt frรฅn start. De lรคnder som pyjamasmรคrket har fรฅtt mest order ifrรฅn, bortsett frรฅn hemmamarknaden, รคr Schweiz, Norge, Spanien och Storbritannien.

Vi รคr mรฅna om att bรถrja litet, lรคra kรคnna respektive marknad och skala upp efterhand som vi fรฅr respons. Sverige kommer sรฅledes vara frรคmsta fokus den nรคrmsta tiden, sรคger entreprenรถrerna och tillรคgger:

Vi lanserade i februari i รฅr sรฅ vi har hittills vรคldigt lite data att gรฅ pรฅ men vi ser en jรคmn รถkning och vill vรคxa hรคlsosamt. Vi รคr nรถjda med den takten vi vรคxer i. Mรฅlen รคr hรถga men fรถr oss รคr det absolut viktigaste att det รคr en hรฅllbar resa. Eftersom vi lanserade i februari รคr vi fortfarande inne i en "trial and error"-period dรคr vi lรถpande lรคr oss om vรฅr affรคr och vรฅra kunder. Vi bygger just nu en solid grund som bolaget kommer att kunna stรฅ pรฅ i mรฅnga รฅr framรถver.

Fรถr att nรฅ ut till en sรฅ bred och global publik som mรถjligt har Anyhere bland annat satsat pรฅ sรถkordsoptimering, annonsering pรฅ Facebooks plattformar samt marknadsfรถring i sociala medier.

Vi har ocksรฅ jobbat nรคra med flera influencers fรถr att pรฅ sรฅ vis bygga en relation med fรถljarna.ย Vi tycker om att hitta nya och spรคnnande sรคtt att synas pรฅ och ett av vรฅra samarbeten, med influencern Margaux Dietz, blev otroligt lyckat.

Nรคr hon gifte sig bar nรคmligen alla gรคster vรฅr pyjamas, vilket blev en riktig hit i media. En av alla tidningar som fick upp รถgonen fรถr oss dรฅ var British Vogue som valde att skriva om oss i deras September Issue.

"Hitta nรคsta PR-vinkel"

Anyhere รคr ett renodlat e-handelsfรถretag, och att det blev sรฅ var ingen slump. Bรฅde Lina och Hannah har erfarenhet frรฅn retailbranschen och vet vad en fysisk affรคr innebรคr. Ett e-handelsprojekt ger sรฅ mycket mer frihet, menar Lina. Duon ville ha kontroll รถver varje del av sin affรคr, allt frรฅn produktutveckling till marknadsfรถring och slutkund.

Men att testa sina muskler i den fysiska vรคrlden var de inte rรคdda fรถr. Sรฅ sent som i fredags lanserade Anyhere sina tvรฅ fรถrsta popup-ytor, en i Stockholm och en i Gรถteborg, som ska hรฅlla รถppet fram till รฅrsskiftet.

Det har gรฅtt sรฅ bra, รถver alla fรถrvรคntningar. Under helgen sรฅldes 10 procent av lagret pรฅ NK i Stockholm slut, och i Gรถteborg sรฅlde en modell helt slut. Men en pรฅfyllning รคr pรฅ vรคg in.

Vi ser fram emot att รถppna fler popups i framtiden, vi lรคngtar redan efter att รคven testa det pรฅ fler marknader.

Med alla framgรฅngar kommer dock en del utmaningar och uppoffringar. Det som bolaget kรคmpar frรคmst med idag รคr tidsfรถrdelningen.

I ett litet bolag, med bara oss tvรฅ anstรคllda stรคller vi oss stรคndigt frรฅgan: "Var fรฅr vi mest utdelning"? Vi tampas hela tiden med "ROI-frรฅgan", det vill sรคga Return on Investment, sรคger Lina.

Men frรฅn start har vi varit mรฅna om att bygga upp ett automatiserat flow fรถr att optimera affรคren. Det gรถr att den manuella handpรฅlรคggningen รคr minimal och att enkelt kan skala.

Nรคr entreprenรถrerna blickar framรฅt ser de dรคremot bara hรถjdpunkter.

Vi har flera mรฅl pรฅ vรฅr lista. Allt frรฅn att lansera fler kollektioner, till att hitta nรคsta spรคnnande PR-vinkel, utveckla varumรคrket och att skapa arbetsmรถjligheter.

Om sรฅvรคl ett som fem รฅr rรคknar vi med en stadig tillvรคxt och att vi รคr ett pyjamasvarumรคrke att rรคkna med, bรฅde i och utanfรถr Sverige, avslutar grundarna Hannah Molin och Lina Thunberg.

Dela artikeln: