Deras e-handel boomade mitt i krisen – ökade med 800 procent

Kunderna flockades när butikerna slog igen.

Najell, som säljer babyprodukter som babynests och bärselar, fick ett superlyft i maj. Försäljningen ökade med hela 800 procent till 320 000 kronor på den egna hemsidan under månaden, när allt fler hittade till företagets egen e-handel.

Vi har gjort små justeringar för att göra kundresan enklare med färre steg till ett köpbeslut för kunderna. Sedan har vi introducerat en chattfunktion som gjort det mycket enklare för oss att veta vad kunderna letar efter och på så vis har vi kunnat lägga ut information på hemsidan kring de frågor vi får ofta, säger Margret Runarsdottir, marknadschef på Najell, till Ehandel.

Annons

En av anledningarna bakom ökningen online handlar förstås också om pandemin. Allt fler söker sig ut på nätet, när det fysiska mötet ska minimeras.

Det har påverkat. När butiker har hållit stängt eller kunder inte har velat åka till butik har folk letat efter var de kan handla istället och då har de valt att köpa direkt från oss.

Hur har ni fått dem att hitta till just er?

Vi har unika produkter som fler och fler känner till och vill ha när de ska bli föräldrar. Sen jobbar vi med SEO, vi skriver artiklar och jobbar hårt med content marketing. Och så har vi lagt mycket jobb på att ha den informationen som kunder vill ha tillgängligt på vår hemsida.

Precis som många andra e-handlare ser man också att effekten förmodligen kommer att hålla i sig även på lång sikt, även om man kanske inte kommer att behålla peak-nivåerna med den tillväxt man ser nu.

För oss har det varit blandning av att vi blivit mer kända både i Danmark och Sverige och så coronaviruset. Men kanske inte lika extrem tillväxttakt. Men vi får se hur det utvecklar sig, säger Margret Runarsdottir.

Annons