Deras e-handel exploderade efter B2B-satsning: 0 till 15 miljoner

"Öppnade dörrarna till en helt ny e-handel".

I slutet av 2018 så kunde Ehandel berätta om den lite annorlunda e-handeln Paketleken.se. En nätbutik och ett koncept som skapats av Marcus Andelius och Jonas Theodor. E-handeln hade som mål att utrota julklappsstressen genom att låta kunderna beställa paket med okänt innehåll. Man klickar till exempel på “Present till flickvän” och betalar 299 kronor, sen är man färdig med det. Innehållet avslöjas vid öppning.

LÄS ÄVEN: Den svenska e-handeln som vill utrota julklappsstressen

Annons

Konceptet sägs vara framgångsrikt, enligt företaget, men det är onekligen ganska nischat och därför valde grundarna Marcus och Jonas att bredda sig med en ny nätbutik, i liknande genre. De har helt enkelt valt att vända sig till B2B-marknaden och skapat Charma, en e-handel som hjälper företag att visa uppskattning till sina medarbetare. Här kan du som företag beställa avmaskerade presenter till dina anställda, vi gissar nämligen att vissa används i systerbutiken Paketleken.

Det var efter att man lanserade Charma som bolaget bakom presentbutikerna verkligen sköt i höjden. Från att 2020 omsätta runt en halv miljon kronor till att i fjol öka försäljningen till nära 15 miljoner. Bolaget gjorde en förlust på runt 800 000 kronor, men i relation till omsättningen är det en avsevärd förbättring mot året innan. Det är uppenbart att företaget hittat något som marknaden vill ha.

"Noll anställda till 15 personer"

Vi vände oss till grundarna för att få veta mer om Charma. De berättar att Charma drog igång i september 2020 och tanken var just att satsa mer på tillväxt genom att ta sig an B2B-marknaden.

Redan år 2019 började vi, under Paketlekens namn, att sälja in vår sakkunnighet kring gåvor hos företag och upptäckte att det fanns en otroligt stor potential där. Branschen hade dessutom stått relativt stilla när det kommer till intuitiva och tekniskt bra lösningar, vilket fick oss att se möjligheterna att snabbt ta marknadsandelar och göra oss till ett omtyckt namn bland företag runt om i Sverige, säger Marcus Andelius och tillägger:

Med dessa insikter och med erfarenheter från B2C-marknaden valde vi att ta fram gåvokort under vårt egna varumärke och öppnade även dörrarna till en helt ny e-handel. Idag är målbilden att bli den självklara aktören att vända sig till när det kommer till att visa uppskattning och att leverera gåvoupplevelser kantade av guldstoft.

Charma och Paketleken delar idag bolag, i Loyalty & Gifts Sweden AB, och även om Paketleken fortsätter att leva vidare så är grundarna tydliga med var deras energi ligger just nu.

I dagsläget är all fokus riktad mot Charma och B2B-marknaden, men Paketleken lever vidare och projekten delar idag både lager och logistik. Det är absolut Charma som har stått för all tillväxt och anledningen till att vi gått från 0 anställda till idag över 15 personer i bolaget medräknat både anställda och konsulter.

"Idag är det på riktigt"

Marcus Andelius berättar att det har gått mycket fort framåt den senaste tiden.

Annons

Ibland behöver vi påminna varandra om vad det faktiskt är vi byggt upp. Vi är inte två unga grabbar som bara gör detta för skojs skull längre, idag är det på riktigt och det är såklart fantastiskt häftigt att ha kommit hit. En faktor som väger in har såklart varit vår timing, men annars består receptet av ett agilt testande för att se vad som fungerar, ett starkt kundfokus, ett vasst erbjudande tillsammans med en hög teknisk kompetens inom företaget. Tillväxten hade heller inte varit möjlig om vi inte verkligen brann för detta och för att vi under vägens gång knutit oss an så pass varma och drivna människor till teamet.

Eftersom det gått så fort framåt valde grundarna även att ta in en vd i bolaget vid namn David Norell-Hussein.

En rekrytering som visat sig vara ett klokt beslut då David varit till stor hjälp när det kommer till att ge oss rätt förutsättningar och att bygga en välmående organisation.

Hur ser siffrorna ut för i år?

Till följd av faktorerna som vi nämner ovan, kan vi göra en försiktig estimering att bokslutet för detta år kommer landa omkring 20 miljoner kronor.

God service ger snöbollseffekt

Det ska vara stora skillnader mellan B2B och B2C marknaden, berättar grundarna. Och de säger sig “har haft turen att erfara båda marknaderna”. Företaget säljer idag både till enmansbolag och kommuner med tusentals anställda.

Order av större kvantitet har generellt sett längre säljcykler och det är inte ovanligt att fler personer är involverade i ett köp, vilket ofta förlänger beslutsprocessen. Vi gör även ofta anpassningar efter företagens önskemål i form av kundspecifika produkter och lösningar, vilket vi tidigare inte har erbjudit privatkonsumenter i samma utsträckning.

Med detta sagt så hamnar ju förstås produkterna i samma händer i slutändan, så kunskapen från till exempel Paketleken är fortfarande av vikt.

Charma når dock fortfarande både företag och privatpersoner, då gåvorna slutligen hamnar i handen på en gåvomottagare. Vi utgår därför från båda kundgrupperna när vi utformar vårt erbjudande. Men oavsett ordervärde, om det är ett företag eller en privatperson som står bakom köpknappen, har vi alltid förstått och jobbar utifrån att vara kundorienterade och tillmötesgående mot kundens behov. Du vet aldrig vad god service kan sätta igång för snöbollseffekt.

Hur sköter ni logistiken?

Vi skickar omkring 90 procent av våra produkter själva, resterande artiklar skickas till slutkund direkt från våra leverantörer. Det har möjliggjorts genom integrationer mot dessa leverantörer och tanken är att kunden inte ska märka någon skillnad huruvida det skickas från vårt lager eller ej. Det har varit smidigt när det exempelvis kommer till konfekt med ett bäst-före-datum, för att slippa lagerhålla detta själva. Lager och logistik sköts av vår samarbetspartner Almroths i Norrköping och så har det egentligen sett ut från start.

Vi frågade även Charma hur logistikläget i världen påverkat deras presentverksamhet.

Under de senaste åren har vi likt många andra också haft viss problematik med försenade leveranser och höga fraktkostnader. Det har dock inte till alltför stor grad påverkat våra kunder, då vi samtidigt varit väldigt tidiga med våra inköp och rustat upp ordentligt inför de mest intensiva försäljningsperioderna.

"En större roll i att utbilda företag"

Nu är planen framöver att bland annat fila på tekniken för att få till ett ännu bättre erbjudanden till företagen. Flera nya webblösningar ska nämligen rullas ut under året.

Funktionalitet som är ämnat att underlätta ännu mer för företag när det kommer till att få en överblick över och distribuera mer personifierade gåvor inom organisationen.

Målet är förstås att nå ut till fler kunder. Charma ska även ta en mer utbildande roll, berättar Marcus Andelius.

Vi kommer också ta en större roll i att utbilda företag och få dem att förstå hur de med enkla medel kan förbättra medarbetarupplevelsen, höja motivationen på arbetsplatsen, få fart på säljkåren eller stärka kundrelationerna.

Häromveckan hade man dock inte tid med någon utbildning då man tog sig igenom en av företagets största högtider, påsken. Marcus Andelius berättar att de skickat ut tusentals påskägg, korgar och gåvokort till företag runt om i Sverige.

Vi brukar prata om tre stora försäljningsperioder - julen på en tydlig förstaplats, därefter följer sommaren och påsken. Vi tillsammans med många av våra kunder tycker dock att gåvor har en relevans året om, då tillfällen att visa uppskattning inte nödvändigtvis behöver vara förknippat med en högtid. Det kan handla om allt ifrån jubileumsgåvor, avtackningspresenter och tävlingspriser, till en ursäkt när något gått fel. En gåva kan kommunicera nästan vad som helst.

Annons