ANNONS

Deras e-handelsinnehav ser tiodubblat kundintag

Georgi Ganev
Foto: Kinnevik

"Driver sina verksamheter på maxkapacitet".

ANNONS

Kinnevik delger idag sina siffror från årets första kvartal. Man titulerar rapporten med “En stark position i en turbulent tid”. Det svenska investmentbolaget har dock förstås tagit en smäll i och med att börsen har rasat i spåret av coronaviruset.

Det som verkar ha dämpat fallet för Kinnevik är det faktum att man investerat en hel del i digitala bolag och e-handel.

Allteftersom människors rörlighet har begränsats över hela världen har styrkan i att erbjuda digitala konsumenttjänster blivit tydlig. Våra bolag ger människor tillgång till mat och hälsovård digitalt, utan att de behöver lämna sina hem. Den andra sidan av myntet är att våra bolag inom resebranschen, motsvarande 1,5 procent av vårt portföljvärde, sett efterfrågan försvinna över en natt, skriver Kinneviks vd Georgi Ganev.

Kinneviks substansvärde summeras till 64,9 miljarder kronor den 31 mars i år, vilket kan jämföras med 84,3 miljarder samma period i fjol. Sedan årsskiftet har man tappat 11 procent i värde.

Företaget är delägare i e-handlare som Zalando, MatHem, Kolonial, Qliro Group med flera. Trots att e-handeln går hyfsat bra i dessa tider så ska Zalando stå för den största delen av det tappade värdet. Nätmodebutikerna i portföljen ska ha sett en vikande försäljningstillväxt.

10 gånger högre än normalt

Under kvartalet ökade man sitt ägande i MatHem till totalt 36 procent. Man tog även en större position i fraktbolaget Budbee, där man nu äger 30 procent. Två företag som förstås går väldigt varma i dessa coronatider.

Den nordiska dagligvaruhandeln på nätet har upplevt en kraftig efterfrågan de senaste veckorna. Både MatHem och Kolonial.no utgör nu viktiga samhällsfunktioner genom att förse familjer och individer med mat till dörren när många inte kan eller vill lämna sina hem, skriver Georgi Ganev.

"Ett rekordhögt antal nya kunder"

Kinnevik meddelar att Kolonials kundintag varit 10 gånger högre än normalt.

MatHem har på ett liknande sätt sett ett rekordhögt antal nya kunder men har haft vissa kapacitetsbegränsningar och arbetar på maximal kapacitet för att tillgodose den ökade efterfrågan.

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se