Deras ihopsnickrade e-handel gasar i racerfart: ”Fick tjata mig till”

"Tillväxten beror på att vi faktiskt gör något".

För cirka 12 år sedan började Robin Jansson att utföra lite mer avancerade svetsjobb i sitt villagarage i norra Sverige, i staden Boden. Han höll på i två år och 2010 startade han företaget RJWC Powersports. Sedan dess har bolaget utvecklats till att tillverka exklusiva avgassystem till fyrhjulingar (ATV och UTV).

Fram tills 2018 drevs företaget av tre personer och omsättningen låg på knappa 9 miljoner kronor. Men i fjol bestämde sig RJWC att satsa på något nytt. Företaget gick från att endast jobba med global B2B-försäljning, främst i USA, till att även bedriva en egen e-handelsverksamhet.

Annons

Robin anställde mig för att ta hand om försäljning och produktutveckling i början på 2018, e-handeln var något som jag egentligen fick tjata mig till. Vårt mål var att omsätta runt 20 000 kronor i månaden, då skulle det med råge täcka alla kostnader och kanske bidra till en liten personalutvecklingskassa för kurser och utbildningar, säger David Rutström, affärsutvecklings- och internationell försäljningschef på RJWC, till Ehandel.

Vi smyglanserade sajten i maj 2019 utan att göra något väsen av det hela, främst för att vi ville se att allt fungerade och på Black Friday samma år tog det fart på riktigt och omsatte cirka 500 000 kronor på ett dygn. Nu taktar vi mellan 400 000 och 600 000 kronor i månaden.

När 2019:s siffror summeras har företaget ett kvitto på att e-handelssatsningen var rätt beslut. Omsättningen växte med 47 procent och landade på 13,2 miljoner kronor, varav e-handeln stod för cirka 1,5 miljoner. Vinsten ökade med hela 158 procent och summerades till nära 1,7 miljoner.

"Vi är rätt påhittiga"

Något som också har väst är företagets personalstyrka. Idag drivs RJWC Powersports av 7 personer och en deltidsanställd och man håller även på att bygga ut lagret med 300 kvadratmeter, för att få plats med de nya lagernivåerna som kommer i samband med högre försäljning.

Just nu är vi i färd med att migrera från WooCommerce till Magento 2, allt ihopsnickrat av oss själva som egentligen inte begriper just någonting om sådant.

För att inte begripa "någonting om sådant" har teamet på RJWC lyckats ganska väl då e-handelsförsäljningen fortsätter att gasa. Under perioden första januari 2020 till 10 september har företaget redan slagit fjolårets totala omsättning. Försäljningen landade på 13,3 miljoner kronor under perioden varav e-handeln stod för runt 4,1 miljoner.

Vi riktar oss i princip enbart till inbitna ATV/UTV-åkare runt om i världen, marknaden är enorm. Men i Sverige är marknaden tyvärr mycket mindre så all vår kommunikation och e-handel är enbart på engelska, förklarar David Rutström.

Vad beror er tillväxt under det senaste året på? 

Annons

Först och främst tror jag tillväxten beror på att vi faktiskt gör något. Men sedan har jag jobbat med försäljning i hela mitt yrkesverksamma liv och vi har lagt en hel del krut på det utan att ställa sig och skotta in pengar i onödan. Vi gör allt från hemsida till grafisk design, logotyper och produktutveckling inhouse. Så det är korta ledningar och snabbt till beslut, säger David.

Vi har även skaffat oss flera bra underleverantörer som vi jobbar tätt med för att ta fram olika unika produkter, och en hel del är vi helt ensamma om när det gäller ATV. Sen har vi många kommande produkter som är helt unika vad gäller hela branschen. Vi är rätt påhittiga och försöker att jobba affärsmässigt men ändå lägga stor vikt vid att vi har kul på jobbet.

"Kopiöst höjda frakter"

Den fysiska försäljningen sker i form av återförsäljarled. RJWC Powersports produkter finns på runt 80 platser i världen, varav största andelen återförsäljare finns längs söder- och östkusten i USA samt i Europa i Polen, Rumänien och Frankrike.

Vi har även representation på lite mer udda ställen som Kuwait, Costa Rica och Ryssland, men vi har ingen egen fysisk försäljning annat än om någon skulle råka komma förbi här och vill köpa något, men det är ytterst sällan det inträffar, fortsätter David.

Målsättningen under nästa år är att slå oss in på västkusten i USA samt växa i mellanöstern.

Hur har det gått för er under pandemin? Har verksamheten påverkats?

Vi har, likt andra, varit lite försiktiga i början. Vi gjorde en "worst case scenario"-plan och förberedde oss på hur vi skulle kunna genomlida året, men istället tog det fart och vi har sålt som aldrig förr.

Det enda som påverkat oss kraftigt är såklart logistik och då främst genom längre leveranstider och kopiöst höjda frakter. Som tur är har vi haft rätt bra avtal med främst FedEx och UPS så det är mest tilläggsavgifter som har påverkat priset.

När 2020 skulle inledas var siktet inställt på att RJWC skulle omsätta 15 miljoner kronor under året och att e-handeln skulle stå för 3 miljoner. När pandemin blev ett faktum sänkte företaget ribban och "förberedde sig på det värsta".

Men nu ser bolaget ut att landa på runt 18 miljoner kronor i år, och e-handeln tror man kommer att komma upp i en omsättning på 6 miljoner kronor.

Nu genom att gå över från WooCommerce till Magento 2 så kommer vi även att ha en B2B-lösning på sajten. Våra återförsäljare kommer alltså kunna logga in och sköta sin egen orderhantering och betalning online, istället för att göra mejl-beställningar som nu. Det kommer spara oss en massa tid och vi tror att det även kommer att öka omsättningen hos våra återförsäljare, eftersom de kommer kunna se vårt sortiment på ett helt annat sätt, avslutar David Rutström.

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!