Deras signatur-förpackning välte e-handeln – nu tänker de om

Varmt mottagande för Skincitys återvunna paket.

Redan som ny e-handlare lade Skincity mycket krut på sitt sätt att packa kundernas varor. Varje order var packat på ett specifikt sätt och innehöll både produktprover och presenter i form av neccessärer och så kallade Kokeshis, en slags prydnadsdockor som är tänkta att symbolisera tacksamhet. För att allt skulle bli exakt rätt fick alla nyanställda medarbetare genomgå en speciell utbildning på en och en halv dag innan de släpptes iväg till lagret.

LÄS ÄVEN: 10 000 order om dagen med kärlek till kunderna

Annons

Men nu har något hänt. Den tidigare så eftertraktade signaturförpackningen verkar inte längre vara lika eftertraktad bland Skincitys kunder. I samband med årets Black Friday kunde vi berätta att företaget hade lanserat en ny förpackningsmodell - "basic wrapping" och att man hade testat att ha den som förvalt alternativ i kassan. Det resulterade i att 70 procent av alla beställningar under Black Friday skickades ut med den nya förpackningen, som är 100 procent återvunnen och inte innehåller några presenter.

Vi har ju ganska nyligen gjort valet av wrapping synligare i vår kassa och under black week hade vi ju det som bekant förvalt för alla kunder som ett test med fint resultat. Vi håller på att utvärdera utfallet av detta nu, säger Skincitys PR-chef Charlotte Larsson till Ehandel.

LÄS ÄVEN: Skincitys VD tar plats på lagret - räknar med 36 000 order i helgen

Är det någon särskild grupp som i stor utsträckning väljer bort specifikt emballage?

Vi ser att det är mer vanligt bland våra återkommande kunder att välja Basic Wrapping än hos de som handlar hos oss för första gången.

Även innan det att den nya "basic wrapping"-lådan lanserades hade Skincity en förpackningsmodell som inte var lika miljöanpassad som den nya lådan. Den var däremot enklare än signatur-förpackningen, som alltså är den som funnits med sedan starten. Mellanvarianten, som också kom utan gåvor eller extra emballage, har dock tagits bort till förmån för den nya lådan.

Hur tänker ni på Skincity rent allmänt kring det här med e-handelspaket och hållbarhet? Finns det någon framtid för den typen av paketering som Skincity har gjort sig känt för?

Gällande vår Signature Wrapping strävar vi hela tiden mot att även förbättra denna ur hållbarhetssynpunkt, men självklart utan att tappa det som är vårt signum och det som historiskt har varit en viktigt för Skincity som varumärke.

Annons

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!