Det blev årets matbluff: ”Väldigt många känner sig lurade”

Palmoljan blev för mycket.

Årets matbluff är utsedd. Totalt 19 1000 röster inkom och det var inget snack om vem konsumenterna ville slå på fingrarna. ”Vinnaren” blev Alpro Cuisine Soya vispbar som fick hela 9 416 röster.

Väldigt många känner sig uppenbarligen lurade av innehållet i produkten, säger Björn Bernhardson, verksamhetsledare på konsumentorganisationen Äkta vara, som ligger bakom omröstningen.

Annons

LÄS ÄVEN: De kan bli årets matbluff: ”Rekordmånga nomineringar”

Produkten innehåller betydligt mer palmolja än soya, trots att det är det sistnämnda man skyltar med. Palmoljan står faktiskt för hela 25 procent av innehållet, medan innehållet av sojabönor endast är två procent. Det kan jämföras med Alpros sojadrycker, som innehåller fyra gånger så mycket sojabönor.

Palmoljan är kritiserad, bland annat av miljöskäl, och många konsumenter väljer bort produkter som innehåller den. Jag tror att den negativa bilden är ett av skälen till att Alpros sojavisp fick så många röster, säger Björn Bernhardson.

Danone, som ligger bakom produkten, påpekar att man använder sig av RSPO-certifierad palmolja, som stödjs av WWF, och att det inte varit lätt att ta fram ett växtbaserat alternativ. Men man tar också till sig av kritiken.

Denna nominering visar att vi bör tänka om när det gäller vår kommunikation av den här specifika produkten. Vi lovar att ta till oss detta och agera, säger Maria Mossenberg, pressansvarig hos Danone till Fri Köpenskap.

Röstresultat:
Alpro Cuisine soya vispbar (9 416 röster)
Skånemejerier Bara yoghurt frukt & bär hallon & jordgubb (3 431)
Pågen Brioche hamburgerbröd (3 270)
Rå Blåbär pressad råsaft (2 019)
Semper gluten free Bovete & Teff mjöl (964)

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!