Det blev årets modejulklapp – ”ett inkluderande plagg”

Mysigt och moderiktigt.

Stormköket blev utsedd till årets julklapp av HUI Research. Men om man föredrar mjuka paket har Svensk Handel Stil, tillsammans med Swedish Fashion Council, nu kontrat med årets modejulklapp. Och nej, det blev inte ett designmunskydd. Istället föll valet på den så populära hoodien.

Vi tycker att hoodien är det självklara mjuka paketet under granen detta pandemiår. Det är ett bekvämt plagg som dessutom många gånger har en hög modegrad. Utbudet i såväl sport- som modehandeln är stort och alla kan hitta sin favorit, säger Maria Sandow, kanslichef på Svensk Handel Stil, i ett pressmeddelande.

Annons

Med en vardag som kantas av digitala möten och sociala sammankomster utomhus kan luvtröjan komma extra väl till pass i år. Den introducerades av Champion på 30-talet, som skapade den för arbetare i fryslager i New York. Och i år kanske den är mer aktuell än någonsin.

Hoodien samspelar med flera av de mest aktuella trenderna och klädkoderna. Plagget passar lika bra hemma som på gatan, i skogen eller på träningen. Dessutom är hoodien ett inkluderande plagg som används av de flesta, det spelar ingen roll vem du är eller varifrån du kommer, säger Sofia Li Molin, Creative Director på Swedish Fashion Council.

Årets modejulklapp har korats varje år sedan 2008. Förra året blev det loungewear och 2018 firades sneakern lite extra.

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Tack!