Det blir Årets Modejulklapp: ”Syns tydligt på nätet”

Lyxigt och mysigt, om svenskarna får bestämma.

Vi har sett en uppsjö av förslag på vad som blir Årets Julklapp. Här kommer nästa variant. Svensk Handel har utsett Årets Modejulklapp och valet föll på loungewear.

Det här är plagg som våra medlemsföretag identifierat som en av de starkaste trenderna i vinter. Det syns tydligt i butikerna och på nätet där jakten på den mest ultimata comfy-byxan pågår för fullt, säger Maria Sandow, kanslichef för Svensk Handel Stil, i ett pressmeddelande.

Annons

Det är alltså bekväma och hållbara plagg i naturmaterial som efterfrågas av svenskarna under granen i år. Och de får gärna vara lite exklusiva i utförandet.

De senaste säsongerna har basplaggen börjat göras på ett mer exklusivt vis. Det handlar ofta om enkla plaggklassiker som fått ett lyxigt utförande och i år är det hemmaplaggen, eller loungewear, som fått renässans jämförbar med 70-talets satin-set och pyjamaskult, säger Sofia-Li Molin, kreativ chef på Swedish Fashion Council.

Det är tolfte året i rad som Årets Modejulklapp utses. Förra året var det sneakern som gällde och 2017 tog fuskpäls hem titeln.

Annons