Det doftar ljus framtid – VD:n berättar om lågan som inte släcks

"Vi har kört dygnet runt".

Det går undan för Candles Scandinavia, som växer i ett högt tempo. Man har ökat med över 50 procent tre verksamhetsår i rad. Under det senaste räkenskapsåret landade tillväxten på 66 procent. Och efterfrågan på företagets doftljus, tillverkade i naturligt vax i Skandinavien, verkar inte släckas.

Våra produkter säljs mycket i e-handeln, men också hos Åhléns i butik. Det är en produkt som är lite dyrare, som också lämpar sig väldigt bra att sälja online. Kunderna har också en lojalitet gentemot varumärke och sina dofter. Så vi säljer mer och mer till e-handelsföretag, säger Viktor Garmiani, vd på Candles Scandinavia, till Ehandel.

Annons

Bolagets framfart har också inneburit att man behövt skala upp lagerkapaciteten rejält. När vi skrev om dem 2016 hade de byggt ut lagret tre gånger på tre år. Och så har det fortsatt.

Vi har byggt ut i fyra omgångar sedan senast ni skrev om oss. I dag har vi 10 000 kvadratmeter i lagerproduktion och kontor. Vi planerar också att uppföra en helt ny fabrik, där vi kommer att tillverka doftljus och öka lagerkapaciteten på höjden. Antalet artiklar växer, sortimentet växer och lagerytan med den. Men nästa steg är inte att växa ytan, utan effektivisera den på höjden.

LÄS ÄVEN: Miljonsuccé för doftljusen - växer med 66 procent

Med en hög tillväxttakt kommer förstås också diverse utmaningar. Som att möta den ständigt ökande efterfrågan. Och Candles Scandinavia jobbar just i närheten av den berömda bristningsgränsen vad gäller att kunna möta upp den.

Mer eller mindre, men vi är inte på bristningsgränsen just nu. Vi hanterar säsongsvariationer, beläggningsvariationer och har svårt att möta den efterfrågan som finns i dag. Så att vi växer 66 procent, är fantastiskt. Det är en heroisk insats från mitt team. Vi har kört dygnet runt med kvällsskift och en hel del helger. Det gäller att pussla och försöka hålla kunderna nöjda. Sen när vi flyttar in i den nya fabriken om ett år, kommer vi att kunna öka produktionen med 500 procent.

"99,7 procent är ledigt"

Men det är inte på något sätt slutstationen för bolagets planer. Man tror sig ha en ännu ljusare framtid. De har nämligen köpt en markyta som gör det möjligt att bygga ut och skala upp ytterligare när behovet uppstår.

Vi har en marknadsandel i Europa på tre promille. Så 99,7 procent av den är fortfarande ledig.

Hur stor andel ska ni ha långsiktigt?

Annons

Jag har valt att inte kommentera en framåtblickande målsättning. Däremot har vi sagt att vi ska växa med minst 30 procent i många år framöver. Det är miniminivån. Och det ska vi klara, för det är nästan bara upp till oss själva. Marknaden och kunderna finns där och vi bygger ut kapaciteten för att kunna nå dem.

Ni ser ingen risk för att det är en boom just nu, där ni delvis gynnas av en viss tröghet i att få tag i produkterna?

Nej, absolut inte. Jag vet vad du menar, men vi har det inte som i många andra branscher. Vi har snarare haft en negativ covideffekt, när många butiker varit stängda.

Våra produkter driver en uthållig tillväxt för många år framåt, eftersom de är unika. Vi håller samma pris som våra konkurrenter som gör sina ljus i parafin, medan vi tillverkar våra i 100 procent naturlig vax. Så efterfrågan är stor, vi har ändå vuxit med över 50 procent tre år i rad.

Vad blir viktigast under 2022 för er del?

Om jag tittar på mig som vd och vad jag jobbar mycket med just nu så är det organisationsbygget internt. Att fortsätta bygga en kultur, att vi fortsätter ha en entreprenöriell anda. Och hur vi får ännu fler konsumenter att förstå att man kan göra miljövänliga ljus, säger Viktor Garmiani.

Annons