Lista: Det e-handlade svenskarna 2020 – rusade med 73 000 procent

Flög raka vägen upp i topp.

2020 blev det stora e-handelsåret, på både gott och ont. De svenska konsumenterna tog e-handeln till sig som aldrig förr, visserligen delvis påtvingat. Men vad handlade svenskarna egentligen på nätet med pandemin härjandes utanför dörren? Det har Pricerunner svaret på.

Ökade överlägset mest

Föga överraskande var det kategorin munskydd som ökade allra mest. Faktum är att den rusade med snudd på ofattbara 73 886 procent jämfört med 2019. Det var ingen annan kategori som kom ens i närheten av de siffrorna. Men padelprodukter blev också mer populärt än någonsin. Padelfebern ökade enormt och kategorin med den - totalt 1670 procent mer än 2019.

Annons

Handspriten då? Jo det söktes upp i snitt en flaska varannan minut av det populäraste märket, Dax Alcogel 85. Tillsammans med 3M munskydd FFP3 blev det den mest sålda produkten under 2020.

Lekfullt i topp

Den starkaste kategorin i e-handeln under 2020 blev dock leksaker. Totalt 3 gånger i minuten besökte användare på Pricerunner en nätbutik i jakten på leksaker. Allra mest populär där blev adventskalendern Harry Potter Wizarding World.

Och trots att skobranschen överlag haft ett minst sagt nattsvart år, så verkar skor på nätet ha gått alldeles utomordentligt. Den kategorin knep nämligen andraplatsen, just före hygienartiklar.

Då shoppade vi mest

Innan vi rundar av för den här gången ska vi förstås titta på vilka som blev årets galnaste shoppingdagar. Den här gången tog fredag den 18 september priset, då jagade nämligen alla en Playstation 5 och efterfrågan fördubblades på 24 timmar.

Även fredagen den 18 december gick urstarkt efter att jakten på munskydd åter var igång, efter rådet om att använda dem i kollektivtrafik i rusningstider, och efterfrågan fördubblades på ett dygn.

Störst var dock fortsatt Black Friday, som brädade den näst största shoppingdagen för året med 62 procent; dagen före Black Friday.

Det rasade mest

Vi avslutar dock med årets stora förlorare. Det var, kanske inte helt oväntat, kategorin resväskor. Den störtdök med hela 60 procent.

Topp-10 mest populära kategorier:
1. Leksaker
2. Skor
3. Hygienartiklar
4. Mobiltelefoner
5. Hudvård
6. Kökstillbehör
7. Arbetskläder & Utrustning
8. Parfymer
9. TV
10. Belysning

Annons

Kategorier som trendade 2020:
1. Padel, 1670%
2. Wearables, 965%
3. Webbkameror, 424%
4. Utförsåkning, 418%
5. Husdjur, 339%
6. Hygienartiklar, 281%
7. Köksapparater, 270%
8. Hälsovårdsprodukter, 242%
9. Hörlurar & Gaming Headsets, 190%
10. Elcyklar, 174%

Annons