Search
Close this search box.
ANNONS

Det e-handlar svenskarna – och så vill de få hem varorna

Vad nätshoppar svenskarna – och hur vill de få hem sina e-handelsvaror?
Ehandel/Istock
David Gustavsson
david@ehandel.se

Dela artikeln:

E-handlarna levererar!

ANNONS

Vad är det svenskarna helst e-handlar? Det har Postnord och HUI tagit reda på i vanlig ordning. Enkätsvaren har, också i vanlig ordning, sammanställts i E-barometern, som kvartalsvis tar tempen på den svenska e-handeln.

Så vad är det vi helst shoppar på nätet? Vilka produktkategorier hittar vi i topp? Jo, kläder, skor och skönhet är det som vi inte får nog av.

Dessa två branscher har bytt av varandra på förstaplatsen under många kvartal i rad, men nu syns ett knappt försprång för skönhetsprodukter. Trenden att konsumenterna vänder sig online för att köpa skönhetsprodukter är tydlig, andelen har ökat från 31 till 45 procent på fem år, framgår det av rapporten.

Betydligt mindre andelar

På enkät-frågan ”Vilka typer av fysiska varor har du e-handlat under de senaste 30 dagarna?” så är dock kläder och skor hack i häl på 43 procent. Andelen var lika stor under andra kvartalet 2022.

Hemelektronik, böcker och mat hittar vi på plats tre till och med fem. Men det är ett rejält skutt ner till dem. Här snackar vi om andelar, sett till onlineköp den senaste månaden, på 19, respektive 17 och 14 procent.

Hur vill vi då få hem våra grejer, enligt rapporten? Jo, 25 procent vill hämta sitt e-handelspaket hos ett ombud. Det är också fortfarande det vanligaste sättet att ta emot paket på.

Paketboxarna lockar allt fler

22 procent vill få sin vara levererad till postlådan eller brevlådan/postboxen, 20 procent vill att varan läggs utanför dörren, medan nästan lika många, 19 procent, föredrar att hämta varan i en paketbox.

När man jämför med 2019 var det endast 5 procent av konsumenterna som angav paketboxen som det föredragna leveransalternativet. Idag föredrar var femte konsument att använda en paketbox. I storstäderna Stockholm, Göteborg och Malmö har en ännu större andel av konsumenterna – en fjärdedel – uttryckt att de helst skulle vilja ha sina varor levererade via paketbox. Denna preferens avtar när man tittar på mindre städer, där det istället är populärare att få sina varor i postlådan, framgår det av rapporten.

App app – jag vill veta!

Upphämtning i fysisk butik är det dock bara ynka 3 procent som föredrar. När det kommer till leveranser så prioriterar konsumenterna valmöjligheter och tydliga leveransdatum.

Leveransappen som koncept är mycket populärt bland e-handelskonsumenterna. De har lyckats möta en stor majoritet av konsumenternas förväntningar när det gäller faktorer som enkelhet, användarvänlighet och smidighet. Apparna har gjort det möjligt för användarna att hantera sina leveranser på ett effektivt sätt och har ökat tillfredsställelsen med leveransprocessen som sådan, skriver rapportförfattarna.

Sex av tio tycker att möjligheten att välja frakt- och leveranssätt är viktigast. Knappt tre av tio anser istället att det är allra viktigast att få välja leveransdag. Var femte e-handelsretur är därtill helt digital i dag – antingen via en QR-kod eller SMS-länk, där inga fysiska retursedlar används. Om också delvis digitala returer räknas in, har 74 procent av konsumenternas senaste e-handelsreturer varit digitala.

E-handlarna levererar

Andelen som var nöjd med den tidsram som angavs vid senaste e-handelsleverans var så hög som 79 procent. Bara 18 procent svarade nej i det fallet. Och andelen som fick sin senaste hemleverans inom den tidsram som utlovades av e-handlaren – uppgick till hela 88 procent. Bara 8 procent svarade nej i det här fallet.

När konsumenterna får svara på frågan om hur snabbt efter lagd beställning de helst skulle vilja få varan levererad svarar majoriteten två till tre vardagar. Det har dock visat sig att kunderna inte bara bryr sig om att skynda på leveransen så mycket som möjligt, framgår det av rapporten, med tillägget:

En aspekt som har visat sig vara lika viktig är att e-handlarna erbjuder en förutsägbar och anpassningsbar tidsram som lever upp till konsumenternas förväntningar. Tydlig kommunikation från e-handlarna ger kunden en känsla av kontroll och skapar ett tryggt och förutsägbart e-handelsköp som kan planeras in i vardagen.

Dela artikeln: