Det får kunder att klicka på en annons – och köpa produkten

Färsk undersökning.

Vad är det egentligen som får folk att klicka på en digital annons? Och vad är det som sedan får dem att handla? Det har konsumenter i USA och Storbritannien fått svara på, i en ny undersökning från omdömesplattformen Trustpilot.

Totalt var 2048 personer med och svarade på frågorna om digitala annonser, varav en majoritet var kvinnor.

Annons

Priset gör skillnad

Undersökningen visar att många konsumenter är skeptiska till digitala annonser, oavsett kanal eller format. Men något som trots allt kan få en kund att klicka på en annons är produktens pris. Hela 75 procent svarade att de klickar sig vidare om de är medvetna om att priset för varan är lågt - att de gör en bra affär helt enkelt.

Om annonsen påminner om något som konsumenten redan hade tänkt köpa, är chansen att de verkligen köper varan ännu större.

Retargeting är även det en effektiv metod, visar undersökningen.

De bästa annonserna var utformade för att avsluta kundresan, snarare än att väcka ett initialt intresse kring en produkt eller en tjänst, skriver Trustpilot.

84 procent litar på andra

Många läser vanligtvis kundomdömen innan de väljer att köpa en produkt - hela 66 procent. Men enbart positiva recensioner kan i stället vara något negativt, eftersom de uppfattas som falska. Ett kundomdöme som inte är enbart positivt uppfattas som mer trovärdigt av andra konsumenter.

Kundomdömen och personliga rekommendationer från någon som man känner väger lika tungt enligt 84 procent av de tillfrågade.

Annons