“Det finns en enorm potential på marknadsplatser.”

CLN Athletics brinner för att främja hälsa och välbefinnande. Med återförsäljarnas och kundernas upplevelser i fokus satsar de bland annat på en marknadsplatsintegration mot Stadium.

Att få loss tid för det som är viktigast

När kompisarna Per-Oscar Berggren och Robin Rudholm började träna CrossFit insåg de snabbt att de kläder som behövdes inte fanns så utbrett här hemma i Sverige. Man började då göra kläder och sälja till vänner och familj. Med en stor skopa företagsamhet blev detta till CLN Athletics, ett varumärke med clean design och som står för en clean och hälsosam livsstil. Även om basen från början låg i CrossFit så har man sedan starten 2014 breddats och kläderna fungerar lika väl för löpning och styrketräning.

Utvecklingen har gått ständigt uppåt för CLN och med en ny B2B tillsammans med PIM, båda från Gung, upplever de många fördelar. Bland annat enkelheten i hur man kan berika produkter. Genom kopplingen mellan B2B, PIM och affärssystemet Fortnox kan Gung automatisera stora delar av produktinformations- och orderflöden för CLN.

”Vi hade förstått att Gung var bra men kanske inte hur mycket det faktiskt kunde underlätta för oss. Det märker vi nu när vi har kommit igång med det och ser hur många möjligheter man har framför sig. Man sitter ju annars med tusen excelfiler som man måste få ihop till någonting. Nu har vi allt några klick bort. Vi märker att vi borde ha kommit igång med Gung ännu tidigare, det underlättar för oss i vardagen att ha allt samlat på ett ställe.” berättar Simon Hallberg, e-commerce manager på CLN Athletics. 

”Vi sparar mycket tid och allt har blivit mycket enklare. Ska vi till exempel offerera kunder går det mycket snabbare med Gung så att man kan fokusera mycket mer på försäljning, att sprida varumärket och kontakt med nya kunder istället för att sitta med det administrativa. Vi vill ju växa! Vi har egentligen alla grunder för att öka, då är det viktigt att kunna lägga tid på försäljning och att inte behöva sitta med administrativa saker.”

Nyttan av att sälja på marknadsplatser

Som ytterligare en del av tillväxtresan är CLN nu i de tidiga stadierna av att komma igång med att sälja storskaligt via Stadium Connect – en integration som sköts via Gung och kopplar marknadsplatsen mot CLNs PIM och affärssystem. Tidigare har man provat att sälja ett par plagg via Afound, men nu ska man satsa stort med Stadium.

“Det känns jättebra!” säger Simon. “Känslan är att det finns en enorm potential för oss som kanske är ett lite mindre företag om man jämför med många andra. Nu kan vi faktiskt visa hela vår kollektion och vi styr själva vad vi vill visa. Jag tror enormt mycket på marknadsplatsbiten.”

”Kan du få snurr på det och du har en bra produkt så tror jag att vi tjänar mer på marknadsplatsen än om vi säljer direkt till återförsäljare som håller lager. Det blir nog en win-win för återförsäljare också i det långa loppet för då kan de se produkter som rullar och går bra, istället för att köpa in på en hel kollektion” fortsätter Simon.

Läs hela artikeln om CLN athletics här