Det växer så det knakar hos nya e-handlaren: ”Vi ska utöka”

Det nybildade e-handelsföretaget utmanar butikshandeln och expanderar internationellt.

Fröer, blomsterlökar och knölar passar lika bra i e-handel som i den fysiska handeln, det visar nystartade Florea om inte annat.

Fröer är en fantastisk e-handelsprodukt, de väger ingenting och vi får inga returer, säger Erik Hoekstra, grundare.

Annons

Nu tänker Erik Hoekstra och delägaren Henrik Grundén satsa internationellt.

Det finns inte många e-handlare inom det här segmentet utomlands. I Tyskland och i Holland går man till sin fysiska butik när man ska köpa lökar och fröer, säger Erik Hoekstra.

Florea grundades 2021, målet är att omsätta 100 miljoner kronor år 2025. I år, som blir företagets första verksamhetsår, spår Erik att man når en omsättning på 10 miljoner kronor.

Erik Hoekstra har en bakgrund från Plantagen, där han arbetat i sju år med inköp och sortimentsutveckling för fröer och blomsterlökar.

Men 2020 sa jag upp mig från Plantagen och tog kontakt med min studiekamrat Henrik Grundén som grundade träningsvarumärket Stronger, det blev ett samtal som aldrig tog slut. Där och då beslöt jag mig för att grunda Florea. Vår vision är att hjälpa människor att börja odla och själva få uppleva det fantastiska med att se sina egna blommor, örter och grönsaker växa.

Erik Hoekstra är sonson till Georg Hoekstra. Georg växte upp i hjärtat av Nederländerna. Efter andra världskriget började han arbeta med blomlökar. Han började exportera tulpaner, narcisser, dahlior och många andra blommor till den skandinaviska marknaden.

På 1970-talet skickade Georg sin äldsta son Johannes, Eriks pappa, till Sverige, för att han skulle lära sig språket och göra honom redo att ta över företaget. Tio år senare gjorde han just det och han vidareutvecklade företaget till att, förutom blomlökar, även sälja snittblommor och utomhusväxter.

Under min uppväxt hjälpte jag familjen både på blomfälten i Lisse och med att sälja snittblommor i Sverige.

Annons

Tagit in investerare

Florea har nyss genomfört en nyemission på 6 miljoner kronor. Förutom Erik Hoekstra och Henrik Grundén, som är delägare, finns Henrik Vikström med som investerare via Pixel Nordic AB. Investerarna i den senaste rundan är även Joel Almqvist, medgrundare av Stronger, MatildaDjerf AB, Dirlanda Invest, ECÅ invest, SSI invest, samt Urban Properties Holding.

Företagets vision är att bli Nordens ledande varumärke inom trädgård och odling. Planen är att fortsätta växa i Sverige samt att i december även öppna upp för försäljning inom hela EU med fokus på den tyska och holländska marknaden.

Trots inflation och stundande lågkonjunktur räknar Erik med att fortsätta växa. Målet är att nå en omsättning på 100 miljoner kronor 2025.

För att lyckas med det ska vi utöka vårt produktsortiment på sikt. Jag vet ju av erfarenhet att april till maj är högsäsong för Plantagen, som då går med vinst men kan gå med förlust övriga delar av året. Vi vill hitta inkomstkällor fördelade över helåret.

Influencers hjälper till

Namnet Florea kom till för att det är ett vackert namn, men också för symboliken med flora och florera. Namnet syns ofta på till exempel Instagram.

Vi marknadsför oss främst via Instagram, Google och Facebook, men vi har också haft en del samarbeten med influencers som Hanna Wendelbo och Farbror Grön, med flera. Det är fantastiskt att se det engagemang som vår målgrupp har. Häromdagen skrev någon på vår Instagram att de inte lyckats med sina blommor från oss, då svarade en annan kund att hon lyckats och talade om hur. Många tycker att odling är kul och vill dela med sig av både misstag och framsteg.

Erik Hoekstra räds inte den nuvarande ekonomiska krisen.

De makrotrender som finns nu pekar på att vår produkt kommer att gå bra. Folk kan spara pengar på att odla själva och allt fler vill veta varifrån grönsakerna kommer.

Apropå det, varifrån kommer era blomsterlökar och fröer?

Blomsterlökarna kommer från Holland, jag utnyttjar mina familjekontakter. Fröerna kommer från hela världen, men de packas och provodlas i Holland. Vi för även samtal med svenska fröföretag.

Annons