Din e-handel behöver mjukare konverteringar

E-handlare behöver hitta fler konverteringspunkter istället för att lägga allt krut på köpknappen.

När vi pratar konvertering för e-handel så är det oftast köpet vi tänker på. Köpkonverteringen är hur vi mäter om en webbsida fungerar eller ej och vilket värde den genererar i form av försäljning. Många e-handlare med komplexa produkter eller tjänster erbjuder också en konverteringspunkt som låter besökaren ta kontakt med sälj - något som passar bättre vid väldigt stora köp eller upphandlingar.

Ett globalt genomsnitt av konvertering i en e-handel ligger i runda slängar på 2-4% där B2B ofta har något högre och retailbetonad B2C något lägre. I praktikten innebär det att 96-98% av dina besökare är anonyma. Du vet inte vad de är intresserade av och du kan heller inte ta reda på det eftersom du inte kan ta kontakt med dem eller kommunicera med dem på ett relevant sätt.

Den mjuka konverteringen

För att fånga upp anonym och icke-köpredo trafik kan du börja använda mjuka konverteringspunkter – alltså en konvertering som inte är ett köp. Mjuka konverteringar handlar snarare om att erbjuda något av värde för besökaren som gör att de delar med sig av sina kontaktuppgifter. Ju fler mjuka konverteringar du kan få in i en köpresa desto lättare blir det för dig att hjälpa besökaren komma närmare ett köp.

Exempel på mjuka konverteringar

  • Köpguider och produktjämförelser
  • Content offers (guider, webinarier, kurser)
  • Ett riktigt spännande nyhetsbrev
  • Chatkonversationer

En mjuk konvertering kan också vara en tjänst eller funktion – till exempel att lägga in produkter på en önskelista eller att bevaka lagersaldot på en produkt.

Så hur går du tillväga?

  • Välj en produkt eller tjänst som du säljer och rita upp köpresan.
  • Om besökaren inte är redo att köpa produkten ännu – vad finns det för mjuka konverteringspunkter vi kan stoppa in? För att skapa intresse? För att hjälpa i research-fasen? För att fatta ett slutgiltigt köpbeslut?
  • Använd informationen från varje konverteringspunkt för att avgöra hur långt besökaren kommit i sitt köpbeslut och anpassa kommunikationen utifrån det. Hur kan du hjälpa besökaren att bli redo för nästa steg?
  • Ta kundens perspektiv! Bidra med värde.

Nyfiken på att lära dig mer?
Titta då på detta webinar.