Search
Close this search box.

Sponsrat Innehåll

Direct-To-Consumer (D2C) - en global trend att bli kär i

Woolman
Både nya och etablerade varumärken hoppar allt oftare över den klassiska detaljhandelns värdekedja för att direkt komma åt konsumenterna och därmed ge bättre marginaler. Bland annat Nike har femdubblat sin D2C- omsättning under de senaste 10 åren.

Under de senaste åren har stora amerikanska online-butiker vuxit fram från nästan ingenting. För många är företag som Allbirds, Gymshark, Warby Parker och Dollar Shave Club bekanta, för att inte tala om familjen Kardashians affärer online. De har redan förändrat människors köpbeteende. 

Dessa D2C-aktörer säljer varor huvudsakligen direkt till konsumenter, utan mellanhänder. Man använder inga återförsäljare, partihandlare eller distributörer. Särskilt om man ser till detaljhandelns struktur görs mycket annorlunda i den här modellen. Då återförsäljare och partihandlare saknas kan varan transporteras direkt från lagret till kunden. 

Modellen möjliggör direkt-kontakt med kunder och kunddata t ex för profilering av potentiella nya kunder. Varumärket har själv kontroll över presentationen av produkterna, sortimentet och prissättningen. Typiskt för D2C är att starta online och senare ha några flagship-butiker eller showrooms. I ökande grad finns det också renodlade onlinespelare.

Det finns en del strategier som man kan använda för att bygga sitt varumärke och nå ut globalt direkt från start. Dagens molnbaserade och färdigt integrerade e-handelsplattformar, såsom Shopify och Shopify Plus, möjliggör global tillväxt online på ett helt annorlunda sätt; nya marknadsområden är lätta att nå och investeringarna kan riktas mot marknadsföring och försäljning istället för teknologi.

Tillgång till enkla, kostnadseffektiva och skalbara e-handelslösningar har lett till fram-marsch av flera D2C-varumärken som tidigare aldrig skulle kunnat nå lika stor framgång. Nu får de möjlighet att berätta sin historia och sälja direkt till konsumenter i hela världen, på sina egna villkor.

Woolmans session på eMeet den 17 oktober handlar just om D2C. Mikko Rekola som har över 10 års erfarenhet av global e-handel och D2C kommer att berätta om hur de mest snabbväxande varumärkena utnyttjar sin potential online. Mikko kommer också att visa exempel på framgångsrika tillväxt-case från Norden liksom imponerande historier om USA-baserade varumärken som lyckats.

Läs mer om Nordiska varumärken inom D2C: https://woolman.se/pages/kundberattelse