Disney+ nya storsatsning – ska dryga ut intäkterna rejält

Nya e-handeln ska fånga vår inre nörd - direkt i appen.

Streamingjättarna letar nya intäktsströmmar och det är inte sällan som lösningen stavas: e-handel. Det är i alla fall vad Disney hoppas på, när man under streamingvarumärket Disney+ kommer att expandera med onlineshopping.

Det kommer att erbjudas merch från bolagets välkända varumärken som Star Wars, Marvel och Pixar. Och varorna kommer att kunna klickas hem direkt från landningssidorna för dessa.

Annons

Mobilen blir nyckeln

Det rör sig nu i början om ett test och det testet kommer att, som så många gånger, utföras i USA först. Shoppingfunktionen kommer även endast att vara tillgänglig för de användare som verifierats vara 18 år, eller äldre.

Enligt Disney kommer användaren att kunna handla sin favoritmerch genom att scanna en QR-kod på TV:n med mobilen. Därefter är det bara att klicka hem varor av hjärtans lust. Förutsatt att man är inloggad och verifierad alltså.

Men för den som inte vill shoppa i appen kommer Disney även att ha en mer traditionell e-handelsupplevelse med en direktlänk.

Varorna som säljs

Så vad är det för merch som kommer att erbjudas? Allt från ljussablar, även signerade sådana, till kläder och pussel. Det varvas högt och lågt med samlarobjekt och sweatshirts som kan göras på beställning med olika förvalda tryck.

Även Netflix har satsat en hel del på merch och skulle Disney+ test falla väl ut kan man nog vänta sig att fler strömningstjänster kommer att följa efter. Något som nog kan oroa och reta de externa återförsäljare som i dag säljer officiell merch.

Annons