ANNONS

Do it yourself, Tiktok och välgörenhet: “En upplevelse på steroider”

Mikael Söderlindh med dotter.
ANNONS

Drmlnd har allt generation Z efterfrågar. 

Mikael Söderlindhs dotter inspirerade till den nyöppnade DIY smyckesbutiken i Täby centrum. Samtidigt såg Mikael en ökad do it yourself-trend på olika sociala plattformar, inklusive Tiktok. 

Min dotter frågade en dag, varför finns det ingen butik där jag kan göra mina egna smycken och mobildekorationer?, säger Mikael Söderlindh, grundare av Drmlnd. 

Men bara en butik där besökaren kan sitta ner och designa sina egna smycken på plats räckte inte. Den nya generationen vill ha en upplevelse utöver det vanliga.

De unga idag vill ju ha en upplevelse på steroider.

Detaljhandeln är inte död

Att detaljhandeln inte skulle finnas eller vara död är något Mikael Söderlindh inte håller med om. Istället tror han på att koppla in fler digitala element och fokusera på att förstärka upplevelsen. Han säger också att just smycken är något som alltid har skapats och sålts men att det framför allt är upplevelsen, delbarheten och det personliga formatet som lockar besökarna.

Besökarna till Drmlnd är framför allt unga människor som tillhör generation Z. De kommer till butiken för att sitta ner och prata, skapa och umgås. I butiken finns mängder av pärlor och mobildekorationer att välja mellan för att designa sina personliga smycken och mobilskal. På plats finns också en ministudio där besökarna kan ta proffsiga bilder på sina kreationer för att sedan dela på sociala medier, eller publicera på Drmlnds egna plattform. Plattformen kommer du åt genom att skapa ett konto, eller logga in med Tiktok.

En medveten generation

För den som inte har möjlighet att besöka butiken går det att köpa både material, designa själv och färdiga designer på Drmlnds hemsida. Genom Drmlnds plattform kan besökare också sälja sina designer som färdiga paket.

Sen har ju den som skapat designen då kanske också gjort en Tiktok-video på hur allt ska sitta ihop, förklarar Mikael Söderlindh.

För den som publicerar och säljer sina kreationer går det att tjäna pengar på sina skapelser. För varje såld design utgår 10 procent i provision till skaparen. Utöver provisionen går också 5 procent till valfri välgörenhet. 

Jag pratade med kidsen och de sade att vi måste ju ge något till välgörenhet också. Det kändes självklart. Just nu har vi sex stycken organisationer som man kan välja mellan.

En medveten generation kräver också medvetenhet från företaget.

Min dotter har ju ett krav på att all plast i butiken ska vara återvunnet. Det är kanske svårt nu i början när det bara är en butik och mindre volymer men det är något vi kommer jobba mot och som är en del av nästa steg.

Kreativiteten vinner

Viljan att dela vidare sin design sitter enligt Mikael Söderlindh inte heller i pengarna, eller konsumtionshets, utan snarare i det personliga och kreativa. Det är inte heller självklart att någon med många följare skulle sälja fler designer än någon annan.

De grejer som är finast kommer ju att gå bäst, kreativiteten vinner.

Förhoppningen är att öppna fler fysiska butiker men också få en ökad spridning och ökat värde i att stödja de enskilda kreatörerna, genom att köpa deras design. Mikael Söderlindh ser en möjlighet att hjälpa människor i en utsatt ekonomisk situation på mer än ett sätt.

Genom att köpa smycken av någon som behöver pengar för att gå i skolan kan man känna att man gör skillnad direkt för en person, samtidigt som en del av pengarna också går till stora välgörenhetsorganisationer som kan göra skillnad för fler.

Butiken lockar allt från barnfamiljer till pensionärer

Drmlnd lanserades den 8 oktober och när Influens pratar med Mikael Söderlindh om hur det gått sedan butiken slog upp portarna så är magiskt en beskrivning han använder. 

Vi har ju behövt dörrvakter in till butiken för att vi inte har kunnat släppa in hur många som helst samtidigt.

Även om det framför allt är generation Z som lockas till butiken, är det också många yngre som kommer dit med sina föräldrar på helgerna. 

Vi har till och med haft pensionärer som har kommit in för att sitta och pyssla en stund, det är ju jättehärligt, säger Mikael Söderlindh. 

 

Sofie Magnusson
sofie@influens.se