Dollarstore satsar stort online: ”Webbhandel utan köpknapp”

E-handeln kan göra comeback, men får vänta på sin tur.

För två år sedan släckte Dollarstore sin e-handel. Det har dock inte hindrat lågpriskedjan från att prestera alldeles utomordentligt. I dag har man nått en omsättning på 4 miljarder kronor, även utan onlineförsäljning.

Men kanske är det dags för en comeback för e-handeln snart? Litium avslöjar nämligen att Dollarstore valt deras plattform för att ta plats på nätet igen.

Annons

Detta har vi sett fram emot och givetvis ligger det en hel del tanke och planering bakom beslutet. Vi är exalterade och ser fram emot att få utveckla vår digitala närvaro igen, nu tillsammans med Litium, säger Kelly Backlöf, marknadschef på Dollarstore, i ett uttalande.

Det är alltså svårt att ignorera e-handeln och dess tillväxt, även för en väldigt fysisk kedja som Dollarstore. De vill nu förbättra den digitala upplevelsen för sina kunder och göra hemsidan mer lik de fysiska butikerna.

Då lanseras nya plattformen

Det blir dock ingen renodlad e-handel direkt. Den får vackert vänta. Men nu har man i alla fall skapat förutsättningarna för att till slut kunna öppna den igen.

Målet just nu är att skapa en webbhandel utan köpknapp som på ett intuitivt och informativt sätt knyter an till Dollarstores varumärke. När vi sedan beslutar oss för att erbjuda våra kunder e-handel, så har Litiums plattform allt det vi behöver för att ta nästa steg, säger Kelly Backlöf.

Den nya plattformen kommer att lanseras under 2023 och den kommer att uppdateras stegvis.

Utöver en eventuell comeback för e-handeln har Dollarstore i dag 128 butiker i Sverige och har just öppnat dörrarna till sina första butiker i Danmark.

Annons