Draget som fick e-handeln att rusa: ”80 procent resulterar i köp”

"Resultatet är över förväntan".

Riddermark bil är en av Sveriges största aktörer inom bilhandeln och allra störst i landet på begagnade bilar.

En av anledningarna bakom framgångarna är bolagets satsning på onlineaffären. Men också hur man knutit den till den mer traditionella bilaffären.

Annons

Vi arbetar idag med en hybridversion av e-handel. Modellen tillåter kunder att själva reservera bilar direkt från vårt lager och få bilen levererad till sin uppfart inom 24 timmar. Vi har lagt mycket fokus på att våra kunder skall känna att de på egen hand kan se tillräckligt med information om produkten för att känna sig trygga att reservera och handla online, berättar Idalina Santamäki, kommunikationschef på Riddermark bil, för Ehandel och fortsätter:

Dock upplever vi att kunderna fortfarande har ett behov av att få prata med en försäljare. Därför kontaktar vi alltid kunderna efter reservationen så att vi kan hjälpa till med eventuellt finansieringsupplägg, eller andra frågor. Vi ser det som vår chans att säkerställa att affären blir enligt kundens förväntningar innan vi bokar en leverans. Vi tror starkt på kraften av personlig service och gillar hur det går att kombinera med e-handelns tillgänglighet.

I dag säljs runt 40 procent av alla bilar digitalt, eller på distans hos Riddermark. Man har dessutom fått lite extra snurr på det digitala benet efter att man införde BankID. Ett drag som gjorde att fler valde att handla på just det sättet.

Resultatet är över förväntan. Vi ser att 80 procent av reservationerna resulterar i faktiska köp med direktleverans. Det visar på att vi lyckats bygga en kundmiljö online, där våra hemsidebesökare de facto känner sig trygga nog att initiera sitt bilköp på egen hand.

"Trygghet en viktig del av lösningen"

Bilhandeln har annars varit en av de branscher som tagit allra längst tid på sig att anamma e-handeln. Men på senare år har det börjat hända grejer. Kanske inte minst via tillverkare som Tesla, som helt digitaliserat köpprocessen. Men vad är det då som har tagit sån tid för branschen?

Det är en trygghetsfråga. Många vågar prova nya e-handelslösningar när det handlar om mindre summor eller inköp, då risken kan upplevas som lägre. En del brukar jämföra oss med bostadsbranschen som också står inför ett e-handelsskifte med digitala visningar, VR-tjänster och BankID-budgivningar. Visst finns det likheter i utmaningarna vi har men vi är övertygade om att trygghet är en viktig del av lösningen, säger Idalina Santamäki.

Där ser vi det som en häftig utmaning att dels fortsätta bygga trygga kundmiljöer online, men också att vara helt transparanta i kommunikationen kring hur väl skyddade kunderna är i och med deras rättigheter vid online- och distansköp. Att vi är tillgängliga på telefon mellan 08:00 och 24:00 är också en ren trygghetsfråga. Ju mer tillgängliga vi är desto tryggare är kunderna, fortsätter hon.

Vad är nästa steg för Riddermarks e-handel?

Annons

Vi har aldrig bara ett nästa steg. Vi arbetar oavbrutet med att förbättra kundernas upplevelser hos oss och då är det rent krasst kunderna som bestämmer vad som saknas och vad som bör förbättras. Vårt jobb är att vara lyhörda och flexibla så att vi snabbt kan bygga bättre kundmiljöer. Exempelvis ser vi på att utöka möjligheten för våra kunder att kunna konfigurera bilen med fler tillbehör, avslutar Idalina Santamäki.

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Tack!