DTC eller återförsäljare – så väljer konsumenten

Direct to consumer-försäljningen är här för att stanna, men vad tycker konsumenterna? Vår mätning visar att nära en av fem föredrar att handla från en tillverkare, vanliga butiker lockar något fler.

I Prisjakts nya rapport Konsumentkompassen Q1 tar vi pulsen på DTC-handeln. Vi bad Kantar Insights fråga 1 000 svenska konsumenter var de helst köper sin nästa produkt: direkt från ett varumärke/en tillverkare eller i en vanlig butik. 19 procent svarar att de föredrar att handla direkt från tillverkaren, 22 procent gör helst sitt inköp i en vanlig butik och för 53 procent spelar det ingen roll.

Det finns stora möjligheter för dig som DTC-varumärke att ta marknadsandelar – om du möter kundernas krav. När vi bad konsumenterna lista vad som skulle få dem att hellre välja att handla direkt från en tillverkare var topplistan tydlig:

73 procent svarade bra priser.
45 procent svarade bra köpvillkor.
40 procent svarade gratis frakt.

Hela listan finns att läsa i Konsumentkompassen Q1.

– Det som avgör är ditt erbjudande. Först och främst behöver du ha bra priser, i dessa tider är det knappast förvånande. Men även bra köpvillkor prioriteras av konsumenterna, kanske är det dags att lyfta upp budskap om bytesrätt och returrätt när greppet om plånboken hårdnar? tipsar Oscar Hagman, analytiker på Prisjakt.

Lite längre ner i listan hamnar support och kundservice – något som i förlängningen påverkar den affärskritiska kundnöjdheten. Här ser Oscar Hagman utrymme för förbättringar inom DTC.

– DTC-varumärken i snitt får betydligt lägre betyg i butiksomdömen på Prisjakt jämfört med traditionella återförsäljare: endast 5 av 10 jämfört med 8,6 för samtliga butiker.

En rekommendation är ett väldigt starkt argument när en konsument ska välja såväl butik som produkt och bör betraktas som en viktig del av din marknadsföring.
– Identifiera förbättringsområden, vidta åtgärder och arbeta aktivt med omdömen för både butiken och varumärkets produkter, så är jag övertygad om att kundnöjdheten och betygen på Prisjakt ökar – liksom försäljningen, säger Oscar Hagman.

I Konsumentkompassen Q1 presenteras även Prisjakts Köpkraftindex, ett mått på svenska konsumenters upplevda köpkraft det närmaste kvartalet, samt prognoser för hur e-handeln, den fysiska handeln och olika varusegment förväntas utvecklas framöver. Siffrorna bottnar i en undersökning gjord av Kantar Insights och Prisjakts egen statistik.

Ladda hem Prisjakts rapport Konsumentkompassen Q1 för att ta del av hela undersökningen och Prisjakts Köpkraftindex.