Dubbelt upp för ASKET – snuddar vid 20 miljoner

"Plan om att fortsätta växa i samma takt".

Asket, e-handeln som säljer hållbart herrmode, kan lägga ett riktigt rekordår bakom sig. Företaget dubblade sin omsättning och sålde klädesplagg för nära 20 miljoner kronor för helåret 2018 - en ökning med 101 procent. Webbshoppen drivs av grundarna August Bard-Bringéus och Jakob Dworsky som säljer företagets kläder i över 85 länder.

Vi har en väldigt organisk tillväxtmodell. Vår tro är, och har varit sedan starten, att produkten alltid måste komma först. Genom att ta fram kompromisslösa plagg och leverera en service i världsklass kan vi uppnå en väldigt hög kundnöjdhet. Nöjda kunder återkommer inte bara utan de blir även ambassadörer, och på så sätt kommer snöbollen i rullning, säger Jakob Dworsky, CFO och medgrundare till ASKET, till Ehandel.

Annons

Enligt företaget har de lyckats investerat i klädesplagg som har blivit populära och som har sålt bra.

Askets resultat landade på minus en miljon kronor. Detta jämfört med resultatet för året innan, då de redovisade cirka 0,7 miljoner kronor. Enligt bolaget hamnade resultatet på minus efter investeringar i organisationen, produktutveckling, marknadsföring och en fortsatt expansion.

Öppnade showroom och lanserade portal

Asket satsar på att vara ett hållbart modemärke på flera sätt. En ny portal, som ger kunderna råd om hur de bäst ska sköta om sina kläder för att få dem att hålla längre, lanserades under 2018. Företaget valde även att helt stänga ner sin webbshop under den stora rea-dagen Black Friday. Vi har tidigare berättat om hur deras företag bytt ut sina leverantörer för att skapa en transparent tillverkning.

LÄS ÄVEN: ASKET vill slippa ”made in” – är nu mer än halvvägs

Vi är såklart väldigt nöjda med vår resa hittills. Och ser vi bortom försäljningssiffror så har vi under 2018 nått viktiga framsteg när det kommer till vår vision - att radikalt sakta ner takten och minska konsumtionshetsen.

Asket gick också från att vara enbart en digital aktör till att även öppna upp en fysisk lokal. Deras nya lokal fungerar som en kombination av kontor, studio och showroom där deras kunder kan prova kläder.

Tror på fortsatt lönsamhet

Företaget verkar se ljust på framtiden.

Under 2019 kommer vi att fortsätta investera i verksamheten med en plan om att fortsätta växa i samma takt, och därmed dubbla omsättningen även under 2019. Tack vare investeringsrundan i början av året och ytterligare investeringar i både personal och lager skapas en ordentlig buffert för tillväxt. Och tittar vi på första halvårets siffror, är vi på god väg.

Annons

Det som är så fint med att ha en e-handel är just att vi kan ha en global publik. I dag har vi kunder i över 85 länder och vi kommer att fortsätta bjuda in alla att vara med på vår resa och uppmuntra till mer medveten konsumtion globalt. Men vi kommer att fortsätta att lägga vårt främsta fokus på våra största marknader som är Sverige, Tyskland, och Storbritannien.

Annons