Dyrt driftstopp för 50-talet e-handlare: ”Tappat 100 000”

"Vill ge alla medarbetare en stor eloge".

Ett 50-tal e-handlare som använder sig av Jetshop Flight fick se sina webbutiker ligga nere från ungefär 15.30 till sent på natten mot tisdag. Ett kostsamt driftstopp för aktörerna. Ehandel har varit i kontakt med några av e-handlarna, ett antal av dem räknar fortfarande på vad stoppet inneburit exakt, men säger att det varit kostsamt. En av de som drabbades är Scandinavian Car Styling, som ser att försäljningen tagit en rejäl smäll.

Vi hade ordervärden fram till klockan 15.00 på 123 000 kronor. Så hade vi inte legat nere hade vi säkert nått till minst 200 000 kronor som är det normala för en måndag den här tiden på året. Så vi har tappat någonstans mellan 60 000-100 000 kronor, säger Karl Östlund, vd på Scandinavian Car Styling, till Ehandel.

Annons

Jetshop berättar vad som orsakade driftstoppet och att arbetet med att åtgärda det pågick till sent in på småtimmarna.

Anledningen till driftsproblemet var att ett av våra virtuella kuberneteskluster fick interna nätverksproblem. Tyvärr gick det inte att återställa klustret med hjälp av backuper eller liknande, utan vi var tvungna att bygga upp dem på nytt, säger Fredrik Hedblom, vd på Jetshop, till Ehandel.

När var det åtgärdat?

Det nya klustret var klart 22.00. Shopparna kom därefter igång löpande och alla kunde bekräftas vara i full drift klockan 05.00.

Vad gör ni för att säkerställa att det inte händer igen?

Vi arbetar nu med lösningar som skall tillse att detta inte kommer att upprepas.

"Väldigt olyckligt"

Några av de drabbade e-handlare vi talat med upplever att informationen kring de tekniska problemen varit snudd på obefintlig, vilket skapat en del irritation.

Att kunderna upplever att de inte blivit informerade är väldigt olyckligt, vi har uppmanat kunder att registrera sig för att få mail med information om eventuella driftsstörningar samt följa vår statussida. Vi tar givetvis till oss av kundernas uppfattning och ser vad vi kan göra bättre. Kunderna har också tillgång till vår joursupport 24/7, svarar Fredrik Hblom på kritiken.

Annons

Han vill också passa på att hylla de som slet med att få igång allt igen.

Jag vill ge alla medarbetare en stor eloge som arbetat oavbrutet under kvällen och natten med att få till en lösning.

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!