Detta pratade vår bloggare Peter Höjman om på Webbdagarna i Malmö, i förra veckan. Han vill uppenbarligen lyfta fram en diskussion som går helt emot det som t.ex. Anton på Headler ofta brukar prata om, hur enkelt e-handel är.
Är det inte lönsamt att driva E-handel?
Vad är det egentligen Peter vill säga när han berättar om hur hans företag "går uruselt" och hur svårt det är att driva e-handel. Han nämner t.ex. att e-handeln idag endast står för fem procent av den totala handeln och hur detta korrelerar med den fysiska handeln.
– Du har 100 procent av kostnaderna jämfört med din konkurrent, men du har bara fem procent av marknaden.
I samma tankegångar tar han upp Jula som ett exempel där e-handeln jobbat emot en mindre marknad och inte kunnat omsätta lika mycket som en av deras butiker. Vilket vi alla vet resulterade i att de stängde sin e-handel.
Även om Peter självklart har en poäng med storleken på marknaden, 95 procent mot e-handelns 5 procent, så är detta lite missvisande. En fysisk butik har ju inte tillgång till hela den fysiska handeln, såvida den inte finns överallt. Snarare är det väl så att e-handeln begränsas av dess omognad och människornas vilja att handla på nätet.
Men för att återgå till Jula som exempel. Där de ville att e-handeln i alla fall skulle motsvara en fysisk butik i omsättning. Det är ett intressant fall då det tyder på att vi, för vissa branscher, kanske inte nått brytpunkten där e-handelns penetration räcker för att uppehålla en likvärdig omsättning. Detta medan det i andra branscher, säg bokhandeln, har uppnåtts en kritisk massa i e-handeln och där många fysiska bokhandlarna börjar få det svårt. Kanske sitter Peter i den förstnämnda situationen.
Detta adresserar dock inte svårigheten i e-handeln, snarare lönsamheten. Där vi skulle vilja påstå att det för vissa branscher definitivt är lönsamt att bedriva e-handel medan det i andra är mycket svårare och i dagsläget kanske nästintill omöjligt. Med tiden kommer detta förmodligen att förändras för de flesta branscher och produkter. Precis som Peter säger sker det nog inte förrän e-handeln har en större andel av den totala handeln.
Är E-handel svårt?
Kan det nu vara så enkelt att, svårigheten som Peter ser, delvis är på grund av den bransch han befinner sig i, arbetskläder? Kan det samtidigt vara så att enkelheten som Anton ser är beroende av hans bransch, att kränga hörlurar?
Som med mycket annat är det förmodligen ett mellanting, det är inte svårt eller enkelt. Det beror på vad du säljer och hur duktig du är på ditt område. Det ligger dock förmodligen en hel del sanning i det Peter säger här:
– Det är inte lönsamt att driva e-handel i dag för de flesta. Det måste man tänka på när man sitter hemma och tänker att "jag säga upp mig från mitt jobb och vara e-handlare på heltid".
Peter cirkulerar en hel del kring trafik och konvertering något som vi har pratat om flera gånger innan. Det faktum att folk inte går förbi din nätbutik likt en butik på gatan. Att dra trafik till sin nätsida är något som kräver arbetsmetoder och kunskaper som inte existerar i den fysiska handeln. Det kan även vara ett område som många förbiser helt när de ska starta upp sin nätbutik. Sedan står de och väntar på besökarna som aldrig kommer.
Vidare diskussioner
Ovanstående tankegångar är något vi plitade ner efter att Peters föredrag publicerats hos Internetworld. Sedan dess har två av våra bloggare, Bernt och Andreas, tagit upp detta ämne och forumet har gått loss ordentligt på Peters föredrag vilket ni kan läsa här.