E-handel i Sverige: 4 trender att hålla ögonen på 2022

Vad händer i e-handelsbranschen 2022? Att förutspå framtiden är alltid svårt, men i den här artikeln tittar vi ändå på några faktorer som kan ge en bild om vad som är att vänta under det nya året.

Det finns ett flertal faktorer som kommer att påverka e-handeln i Sverige under 2022. Till att börja med är det den makroekonomiska utvecklingen. Det är nu två år sen krisen började, hur kommer ekonomin reagera på den ökande inflationen, sviktande försörjningskedjor och den allmänna osäkerheten i världshandeln? En annan faktor är förstås vad som kommer hända med restriktionerna. Kommer de försvinna eller bli kvar? Oavsett vilket så visar erfarenheten hittills att e-handelsbranschen vuxit sig starkare ur krisen och allt talar för att detta inte varit en slump.

2022 - Framtidsperspektiv 

Vilka trender och tendenser är då på gång under 2022? Och hur kan e-handelsföretagen på bästa sätt förbereda sig för det nya året? Här nedan får du några av svaren: 

  1. Mobil handel

Mobil handel är såklart inget nytt för i år, utan något som pågått under en längre tid. Över 60 % av e-handelstrafiken och över 50% av alla beställningar i Norden görs från mobiltelefoner. Denna tendens kommer fortsätta framöver i takt med att allt fler från de yngre generationerna som vuxit upp med mobiltelefonen blir vuxna och börjar handla själva. Konsumenterna kommer alltså göra fler och fler köp med mobilen, men problemet är att den mobila användarupplevelsen inte alltid håller jämna steg med denna utveckling. Och när kommunikationen börjar lagga är risken stor att kunden försvinner. 

Att säkerställa en bra mobil användarupplevelse för sina kunder är därför en av de absolut viktigaste sakerna som ett e-handelsföretag kan satsa på. Trenden går mot appar istället för webbplatser, vilket bland annat hjälper till att möjliggöra “1 klick-beställningar” samt en snabbare, smidigare och enklare köpprocess. 

  1. Social handel

En annan trend som kommer fortsätta öka är sociala medier och deras roll i marknadsföringen. Även detta är kopplat till ett generationsskifte eftersom de yngre generationerna hängt med i den digitala utvecklingen från början och är de som i genomsnitt tillbringar mest tid på sociala medier. På sistone har olika köpfunktioner på tex Facebook och Instagram introducerats och detta är med stor sannolikhet något vi kommer få se mer av. 

Sociala medier är bara ett exempel på den roll som teknik och data spelar för dagens marknadsföring. Om du vill ligga i framkant av utvecklingen är detta helt klart ett område som du bör följa noga.

  1. Hållbarhet

Hållbarhet kommer vara en fortsatt stor trend under 2022 och spås vara en lång tid framöver. Konsumenterna blir alltmer miljömedvetna och många föredrar att handla av gröna och hållbara företag. Det leder i sin tur till att alltfler företag väljer att öka sin hållbarhet, vilket skapar en god cirkel mellan producent och konsument. 

  1. VR och drönare

Virtual Reality-tekniken har ännu inte börjat erbjudas till konsumenterna i någon större omfattning, men det finns företag som ligger i startgroparna med sådana projekt. Vissa frågetecken kvarstår dock kring i hur stor omfattning denna teknik verkligen efterfrågas av kunderna, men det är ändå troligt att den kommer börja rullas ut på vissa håll under året. En annan ny teknik som är på gång under 2022 är leveranser med drönare. Det gäller i första hand lite större drönare, men på sikt även mindre så kallade last mile-drönare. 

Vill du veta mer om de senaste trenderna och utvecklingen inom e-handel? Besök Salesforce blogg.