E-handel med Kina för alla

I år har de kinesiska regleringarna på bank- och kreditkortsmarknaden ändrats vilket lett till att genom speciella betallösningar kan närmare en miljard kinesiska kort användas för att handla från andra länder (vilket hittills inte varit möjligt). Denna handel går främst till e-handel av privatpersoner som köper i yuan på utländska hemsidor och köparen sedan får betalt i sin egen valuta, t.ex. svenska kronor.

Annons

Affärskonsulterna Scandic Sourcing, som under längre tid hjälpt svenska små och medelstora företag på den kinesiska marknaden, lanserar nu sin nya affärsinkubator, iQubator. Scandic Sourcing strävar efter att tjänsten skall bli förstahandsvalet för utländska e-handelsföretag som vill etablera sig i Kina, köper eller säljer till Kina eller vill outsourca delar av verksamheten.

Tanken är att möjliggöra en lokal närvaro för Europeiska företag inom e-handel, främst svenska, som inte är redo för större etableringsinvesteringar men ändå intresserade av den kinesiska marknaden. Den nätbaserade detaljhandeln har ökat med 117 procent årligen mellan åren 2007 och 2009. Totalt beräknas e-handelsmarknaden omsätta 450 miljarder yuan i år."

För en månadsavgift tar de hand om lokaler, fullt utrustade arbetsstationer, bokförings- och sekreterartjänster, krypterad internettrafik, fotografering, logistik mm. Dessutom erbjuder de tjänsten tillsammans med Litiums SaaS web-shop lösning kopplat till Chinovas (Paynova) cross-border betalningssystem (möjligheten att sälja till kinesiska konsumenter).

Allt som allt skall vem som helst kunna ge sig in på den kinesiska marknaden inom några dagar från att ha ingått ett avtal med dem, som i sin tur tar hand om det kinesiska byråkratin.

 

Annons