Sök
Stäng denna sökruta.
ANNONS

E-handeln där design alltid är på tapeten

E-handeln där design alltid är på tapeten
Jimmy Andersson
jimmy@ehandel.se

Dela artikeln:

Svenska e-handlaren Photowall, som säljer fototapeter och canvastavlor, har nästan tio år på nacken. Vid starten var det få som trodde att det gick att sälja tapeter på nätet, men de hade fel. Under 2014 omsatte företaget 56 miljoner kronor med försäljning i flera europeiska länder.

ANNONS

Photowall grundades 2006 av bröderna Charlie och Niklas Johansson. Företaget säljer bland annat traditionella fototapeter och canvastavlor, men vid starten var deras affärsidé ingen given hit i andras ögon.

– Att köpa tapeter online var otänkbart bara för några år sedan men i och med den digitala utvecklingen blir vi allt mer vana att handla över nätet. När vi startade år 2006 var det många som sa att det aldrig skulle gå att sälja tapeter till kund utan att kunna visa dem på plats, något som uppenbarligen visade sig inte stämma, säger Niklas Johansson.

Sedan dess har det hänt en del. Företaget har idag 25 anställda samt både kontor och fabrik i Skarpnäck i södra Stockholm. Mellan 2012 och 2014 har man dubblat sin omsättning och under förra året omsatte företaget 56 miljoner kronor.

Photowall har även utsetts till Gasellföretag av Dagens Industri 2013 och under förra året kvalade man in på Veckans Affärers lista över Sveriges superföretag.

Viktiga samarbeten

Photowall har under de senaste åren samarbetat med ett flertal designers för att bredda sitt designsortiment av tapeter. Bland annat har företaget jobbat med Ingela P Arrhenius, Martin Bergström samt Beata Boucht och under 2014 utökades designsortimentet med 51 procent jämfört med ett år tidigare.

– Vi har helt klart hjärtat i våra samarbeten och är givetvis otroligt glada över att försäljningen ökat. I och med att vi digitaltrycker efter kundens beställning så slipper vi hålla onödiga lager. Det gör att vi kan vara snabbfotade och initiera många spännande samarbeten, säger Niklas Johansson.

Men den ökade försäljningen beror inte enbart på ett utökat sortiment. Förutom Sverige finns Photowall även i Danmark, Norge, Finland, Ryssland samt Storbritannien där försäljningen ökade med 129 procent under 2014. För ett par månader sedan valde man även att öppna upp ytterligare tre lokala webbshoppar i Tyskland, Österrike och Holland.

–  Tyskland är en stor marknad där intresset för fototapeter är stort. Vi lanserades på den tyska marknaden i juli 2014 och har fått en mycket bra start. Nu har vi även lanserat vår e-handel i USA, Frankrike, Spanien, Polen, Belgien och Litauen, säger Niklas Johansson.

Dela artikeln: