E-handeln har en allt större effekt på köpcentrum

Den ökade e-handeln har gjort det tufft för många fysiska butiker. Den har även börjat påverka tillväxttakten för stora köpcentrum, och i takt med att våra köpbeteenden förändras, kan handeln på nätet mycket väl bidra till en köpcentrumdöd i Sverige.

Vi har tidigare skrivit om ett antal handlare som fått slå igen, till stor del på grund av e-handeln. Det pratas också om att konkurrensen från stora köpcentrum påverkar butiker i städerna, men många upplever att konkurrensen från stormarknader, inte haft lika stor påverkan som näthandeln.

Då har snarare e-handeln en större inverkan på köpcentrum. Just nu pågår en förändring i hur vi konsumerar. Näthandeln har ökat stadigt varje år och det finns de som tror att framtidens handel till stor del kommer att ske över nätet.

Annons

– Jag tror att det är viktigt att inse att nästa generation kommer att bete sig på ett helt annat sätt. De som är uppfödda med iPad och dator så att säga, de har mycket lättare att använda andra hjälpmedel för att handla. Så jag tror att den stora revolutionen kommer kanske om tio-femton år, säger Ove Krafft, forskare vid företagsekonomiska institutionen vid Handelshögskolan i Göteborg.

Vill nyttja tiden bra

I USA pratas det en del om hur e-handeln leder till öde köpcentrum, tomma på butiker. I Sverige är vi inte riktigt där ännu men tillväxten för landets köpcentrum är nu nere på låga 0,8 procent, jämfört med detaljhandelns tillväxt på 2 procent. Det enligt köpcentrumbarometern från HUI Research.

– Jag tror att det är ett trendbrott på gång. Tiden är knapp för människor. Man vill nyttja sin tid på ett bra sätt. Man vill uppleva positiva saker och så vidare. Den här passiva, tråkiga delen av handeln vill man nog gärna släppa ifrån sig och då kan man hitta vägar att prenumerera på varor och olika delar av e-handel och så vidare, säger Ove Krafft.

 

Källa: SR

Annons