Projektets mål var att undersöka om ökad information om e-handel leder till att mer handel sker på nätet. Forskarna ville också se om detta i sin tur påverkar hushållens resvanor, transportarbete och klimatpåverkan. Data samlades in från Hemköps kunder i Storstockholm. Syftet är att ge livsmedelsbranschen ökad kunskap om hur klimatpåverkan från transporter kopplade till e-handel kan minskas.
Under 2024 utgjorde dagligvaror drygt 13 procent av de svenska hushållens genomsnittliga konsumtion. Av dessa handlades 4,1 procent via e-handel.
Studiens resultat visar att ökad information till konsumenter i Storstockholm kan minska klimatutsläppen med 2,4 till 6 procent, om distributionen sker med elfordon. Den lägre siffran gäller för resor där affären är enda ärendet, medan minskningen blir 6 procent om affären är ett av flera ärenden på resan.
En nyckelfaktor för att en ökad e-handel ska ge klimatvinster är att de fordon som distribuerar maten drivs av el. Annars kommer utsläppen att öka, säger Sebastian Bäckström, expert vid IVL Svenska Miljöinstitutet.
För att uppnå störst klimatvinster bör insatser för ökad e-handel riktas till konsumenter som idag tar bilen för att handla mat. Studien visar dock att bilburna konsumenter är den svåraste målgruppen att få att ändra sitt beteende. Forskarna noterar att distributionen från lager till butik står för små utsläpp. Dessa utsläpp är små, särskilt i jämförelse med bilburna hushålls inköpsresor, vilket pekar på var de största klimatvinsterna kan göras.
Resultatet visar att e-handel av mat inte bara kan göra vardagen enklare för kunderna, den kan också bidra till minskade klimatutsläpp. För första gången finns ett underlag som visar hur e-handeln påverkar utsläppen. Det ger oss nya möjligheter i det fortsatta arbetet med att utveckla vårt kunderbjudande, säger Åsa Domeij, Axfoods hållbarhetschef.