Under 2014 skickades det nรคstan 14 miljarder paket i Kina, en รถkning med 52 procent jรคmfรถrt med fรถregรฅende รฅr. Onlinehandeln har helt klart sin del i detta.
Enligt the State Post Bureau of China, Kinas statliga postverk, stod e-handeln nรคmligen fรถr 60 procent av alla paket som skickades i landet under fรถrra รฅret. Det hรคr innebar att Kinas fraktbolag รถkade sina totala intรคkter med 42 procent till nรคstan 33 miljarder dollar under 2014.
Leveranskostnaderna sjunker
Trots den kraftiga รถkningen tror man att det kommer att fortsรคtta i nรคstan samma takt ett tag framรถver. Den genomsnittliga kinesiska konsumenten tog emot cirka 10 paket under 2014, att jรคmfรถra med 30 stycken i mer ekonomiskt utvecklade lรคnder som USA och Japan.
Samtidigt innebรคr รถkningen att kostnaderna fรถr att skicka paket sjunker. Nรฅgot som ocksรฅ ger ytterligare tillvรคxt.
โ Den snabbt vรคxande e-handelsmarknaden innebรคr en enorm mรถjlighet fรถr leveransfรถretagen. Minskade leveranskostnader mรถjliggรถr samtidigt fรถr e-handlare att utvecklas snabbare. Tvรฅ faktorer som fungerar som eld och vind och gynnar varandra, sรคger Liu Jun, bitrรคdande chef fรถr Kinas statliga postverk.
ย
Kรคlla: Internet Retailer
Foto: Michael Pham