Search
Close this search box.
ANNONS

E-handeln med 100-åriga anor slår 10 miljoner: "Enorm konkurrens"

Anders Sandlund, grundare
Foto: Elin Nylund
Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se

Dela artikeln:

"Satsa på vår dröm".

ANNONS

Anders Sandlund driver tillsammans med Tulin Hossain e-handelsföretaget SandlundHossain. Ett företag som säljer hållbart framtagna läderväskor, som tillverkas med schyssta villkor i Bangladesh. Verksamheten kickade igång 2016 men bakom ligger en 100-årig historia och gedigen kunskap.

Vi som familj har ju hållit på med garvning av läder och väskor i drygt 100 år. Vi har fortfarande kvar vårt familjeföretag som heter Böle Garveri, som ligger utanför Piteå. Där har vi gjort läder på ett väldigt traditionellt sätt i generationer. Med tiden så gick det från att sälja handskar och redskap till bönderna, till att vi gjorde portföljer som kostade 50 000 kronor och uppåt, berättar Anders Sandlund för Ehandel.

Det fanns flera anledningar till varför Anders startade ett nytt företag vid sidan om familjeföretaget, men en var det klassiska upproret.

Jag har en bakgrund där jag pluggat till civilekonom och när jag blev klar så var jag inställd på att köra eget och inte liksom ta något jobb. Så i den vevan så kom jag in på det här. Men för att göra en lång story kort så när man tröttnar på sina föräldrar så gör man uppror och startar eget, vilket blev SandlundHossain, säger han.

Innan dess jobbade Anders Sandlund med Böle Garveri, ett bolag han idag också driver. Men framtiden ska ligga i det nya varumärket och e-handeln SandlundHossain.com.

Fröet till e-handeln såddes flera år innan den nya verksamheten såg dagens ljus.

Vi hade ju kontakter i Bangladesh. Mina föräldrar var där som volontärer 77 och blev bästa kompisar med familjen Hossain.Så parallellt med att jag jobbade med familjeföretaget så startade vi då även upp i Bangladesh. Ett projekt för produktion av andras varumärken.

Anders berättar att det också började bli svårt att driva en så spetsig kvalitetsproduktion i Sverige via familjeföretaget. Planen var att ta företagets 100-åriga kunskap och expertis till Bangladesh, och att göra det på ett schysst sätt. Företaget betalar, enligt egna uppgifter, idag en mycket högre lön än det som avtalats mellan parterna i industrin.

Men tanken var först att göra det för andra. Vi sätter upp en produktion som är schysst och bra och så erbjuder vi det som en tjänst till andra företag. Företag som vill ta ansvar och ha bra kvalité.

“Visade sig vara svårt ”

Det var 2006 som man började med produktionen i Bangladesh, initialt till andra varumärken och företag.

Vi var ganska tidigt ute och alla tyckte att det var toppen, förutom priset. Det visade sig vara svårt att ta betalt för hållbarhet, men det är klart att om du ska jobba med bra läder och betala bra löner så kostar det mer.

Till slut fick man nog av att tjafsa om pris.

2015 bestämde vi oss för att satsa på vår dröm, att göra väskor som vi själva ville ha utan att behöva kompromissa med kvalitet och hållbarhet.

2016 lanserades SandlundHossain och den externa produktionen började fasas ut.

Det är en väldigt unik liten fabrik i Bangladesh, det finns ingen som den. På grund av Tulin och Flora som byggt upp en otroligt fin stämning och stolthet över det man gör.

Denna typ av verksamheter, som er, vänder sig ofta direkt till konsument. Är det främst på grund av marginalen?

Om vi ska erbjuda vettiga priser så blir det svårt att gå via retail. Det är alla de här mellanhänderna som i min bok inte adderar värde. Framför allt inte idag. Jag tror det finns andra sätt att kompensera den fysiska butiken på, sen så har den ju också sitt värde såklart.

Anders Sandlund trycker även på det faktum att de gärna vill kontrollera hela upplevelsen och vägen till köp. Att förmedla en autenticitet och att kunna berätta om tillverkningen och personerna bakom.

Hur jobbar ni med detta i e-handeln?

Vi följer bland annat upp varje order med ett personligt mejl. Folk kanske tycker vi är dumma med den handpåläggningen. Men folk svarar på det mejlet. De tackar så mycket och de läser det och känner att wow här var det en människa som hörde av sig. Det bygger på grundvärderingar som inte bara följer i produkten utan hur vi hanterar och bemöter kunder.

Har ni många återkommande kunder, givet att en väska ska kunna räcka livet ut?

Jo men det har vi. Det är dock en del vi kommer börja jobba mer med. Det har ju med produktutveckling att göra. Vi har historiskt varit dåliga på att komma med nya produkter, även fastän vi har en egen tillverkning och därmed har möjligheterna att göra det, säger Anders Sandlund och fortsätter:

Men vi har gått från noll till 10 miljoner. Och vi har varit två personer i Sverige som rattat det.

Bara två personer?

Ja men i tillverkningen är det runt 50, och vi har jobbat med en del konsulter för distribution och marknadsföring.

Alla produkter skickas från Bangladesh till kontoret Härnösand där de sedan packas och skickas ut till kunderna.

Det är ju något som du kan lägga på en 3PL. Men för oss är det en viktig del där du kan påverka upplevelsen och personifiera leveransen.

Har det alltid bara varit e-handel?

Vi har varit inne och snuddat på någon retail, men mer eller mindre bara e-handel. Vi började med Tictail. En av delägarna kände Carl Waldekranz väldigt väl. Så vi lanserade på den plattformen.

Vad kör ni idag?

Vi körde Tictail ett par år men sen bytte vi till WooCommerce. Körde det ett tag och för ungefär två år sedan så bytte vi till Shopify.

Men om en återförsäljare vill sälja era produkter, då tackar ni inte nej eller?

Jo, vi tackar nej. Det har med fokus att göra. I vår plan finns det ingen fysisk distribution i år eller de kommande åren. Vi har tillräckligt att göra med e-handeln och kan bli mycket bättre på det.

Säljer ni på några marknadsplatser?

Nej, men det kan vara intressant och framför allt om man ska gå utanför Sverige. Idag är vi bara i Sverige men vi tittar på nästa land och det är Tyskland. Där har vi smygstartat lite grann. Vi har översatt sajten till tyska och börjat annonsera hos Meta och Google.

SandlundHossain har även översatt sajten till engelska och kan skicka till nästan hela världen, men då från det svenska lagret. Men mer riktade satsningar har alltså precis börjat.

2023-siffrorna är inte ute ännu, hur gick det?

Vi omsatte 10 miljoner i fjol. Vi växte rätt bra och framför allt lönsamhetsmässigt så gjorde vi ett väldigt bra resultat. Bättre än året innan. Och nu första kvartalet i år så har vi ökat med 80 procent på svenska marknaden.

Hur gick det till?

Det är nog en kombination av saker. Dels har vi adderat lite fler produkter och kört lite fler kampanjer. Vi har även jobbat lite mer systematiskt med nyheter så att det ska hända saker på sajten.

Anders berättar att företaget har väldigt många ambassadörer, och då inte betalda sådana. En stor del av försäljningen sägs genereras via “word of mouth”.

Det kommer väldigt mycket försäljning via våra kunder. Så desto fler väskor vi säljer desto mer väskor kommer vi sälja.

Det är där ni cashar in – alltså på den personliga touchen?

Jag tror det är ett viktigt inslag när man är online. Det är en intressant del av det här, hur du gör dina kunder till dina bästa säljare.

Företaget har nu alltså nått 10 miljoner kronor i omsättning och enligt Anders Sandlund är man nu redo för nästa steg på resan.

Det är helt klart en milstolpe för ett litet företag. Nu är vi tre anställda i Sverige och femtio i Bangladesh. Det är tufft att komma dit men vi har gjort det. Nu är det dags för nästa nivå. Vi brukar säga att three is a company. Det är först nu vi har blivit ett riktigt företag, säger Anders och fortsätter:

Den fasen var rolig men nu blir det en ny fas och någonting nytt att lära sig. Att börja förstå hur man bygger ett bra e-handelsbolag. Vi har en bra grund nu men hur blir man ett medelstort bolag runt 25 eller 50 miljoner, vad krävs då?

Kungen bjöd på viral marknadsföring

När det kommer till marknadsföringen så berättar Anders att de främst kör via Meta och Google, och förstås e-postmarknadsföring.

Historiskt har vi testat några influencersamarbeten, men inte på något systematiskt sätt. Sen har vi fått en hel del gratis marknadsföring. Vi hade ju bland annat hans majestät konungen som blev väldigt uppmärksammad när han reste till Indien och bar sina egna väskor. Det blev liksom jättestort och Indien tyckte det var otroligt att kungen inte hade någon som bar väskorna. Och en av de väskorna var en av våra. Det var lite kul.

Det gamla familjeföretaget Böle Garveri ska även vara kunglig hovleverantör.

Det jag tänker på, och som jag tycker är spännande och intressant med e-handel, är ju att det i grund och botten handlar om att skapa något som folk vill ha. Det finns så otroligt mycket väskor där ute. Konkurrensen är enorm. Hur hittar du din plats och liksom bevarar den och kan expandera den? Och där tror jag det här med att vara autentisk och äkta är väldigt viktigt. Vi har mycket att lära oss. Vi är glada att vi kommit hit där vi är idag, men nu ser vi att det blir en ny resa som påbörjas och som innebär nya utmaningar.

“Ett par marknader till”

Anders Sandlund berättar att nästa rekrytering för SandlundHossain lär bli en e-commerce manager.

Var är ni om fem år?

Vi vill hitta ett par marknader till, där Tyskland förhoppningsvis blir en av dessa. Norden och Tyskland hoppas vi på. Sen handlar nog mycket om att gå från liten till större, alltså att bygga en bra organisation och struktur. Och helst göra så mycket som möjligt inhouse. För mig är det viktigt att skynda långsamt. Att fortsätta förvalta och utveckla det vi har påbörjat.

Några tankar på att ta in kapital?

Nej, det finns väl ingen tanke på det nu. Utan nu har vi en ganska långsiktig plan hur vi vill växa framåt, och det räknar vi med att kunna göra utan externt kapital. Men jag har lärt mig att aldrig stänga några dörrar, det beror ju på vad eventuell investerare skulle kunna bidra med förutom kapital. Men det är klart att vi behöver bli fler, vi behöver fler händer i det här. Det handlar också om att släppa detta som grundare och låta varumärket börja leva sitt eget liv, utan att tappa själva kärnan i verksamheten.

Dela artikeln: