E-handeln med hundar som kunder: ”Ska växa utan huvudvärk”

Europa ska stå för hälften av omsättningen.

I våras startade Richard Holmgren e-handelsföretaget Djursäng.se, som blev hans andra e-handelsprojekt. Sedan tidigare driver han en sajt som specialiserar sig på klockor och accessoarer, så att ta steget och öppna en ny nätbutik var ganska enkelt, menar han.

Djursäng.se specialiserar sig på produkter som man kan göra personliga. Hela grejen är att kunderna kan beställa hundmatskålar och hundsängar med, eller utan, sina husdjurs namn eller favoritcitat, berättar Richard för Ehandel och fortsätter:

Annons

För cirka tre år sedan fick jag ett erbjudande om att börja sälja djursängar från England. Då nappade jag inte på den idén, men för cirka ett år sedan plockade jag upp det igen och börja göra lite research på marknaden. Då insåg jag att det fanns billiga samt otroligt dyra personaliserade djursängar, men däremot väldigt få i mellanprisklassen. Då tänkte jag att de här produkterna kommer att passa in bra. Det roliga med de här produkterna är att de är handgjorda i Europa och kan personaliseras.

Nu i startskedet är det viktigt att Djursäng.se ska växa, menar Richard. Företaget satsar på att direkt gå ut i Europa med sina produkter och säljer idag via Amazon och Fruugo.

Målet är att försäljningen i Europa ska stå för hälften av omsättningen och att försäljningen i Sverige ska stå för den andra hälften. På den svenska marknaden har jag även en återförsäljare som säljer Djursängs produkter.

Facebook-annonser och Google-shopping driver också på försäljningen. Framöver vill jag även testa att sälja på CDON.

Någon fysisk närvaro finns inte med i planerna, men samtidigt vill Richard inte stänga några dörrar och sammanfattar med "det får tiden avgöra, en fysisk butik kräver en del jobb och framförallt andra prioriteringar och tillgänglighet".

"Synas och höras så mycket som möjligt"

När det gäller konkurrensen i branschen så ser entreprenören inga farhågor.

Min butik är väldigt nischad inom husdjurstillbehör, genom att placera Djursäng.se i det "mediumdyra" segmentet får vi inte så mycket konkurrens eftersom det saknades sådana djurprodukter i det segmentet när jag sökte efter dem.

Men det som företaget upplever som utmaningar just nu handlar om att koppla ihop allt till ett enkelt flöde genom hela kedjan.

Annons

Tanken är att bygga stort från början, att kunna växa in i det utan huvudvärk. Vi vill växla upp hela tiden men inte dra iväg för fort, för att det är viktigt att få med helheten. Hittills har vi fått otroligt bra gehör för våra produkter. Mitt mål är växla upp i rätt takt för inte tappa nåt på vägen, säger Richard och avslutar:

Till en början har jag ju en del "brandig" att göra, visa Djursäng.se:s närvaro. Så första året kommer att gå åt att synas och höras så mycket som möjligt, för att på sikt kunna växla upp ett par steg till. Amazon är bra komplement till försäljningen på den svenska marknaden och där har jag nästan ingen konkurrens alls. Det stora målet är att växa inom B2B.

Annons