E-handeln med mat minskar – “finns orosmoln”

"Höga priser på grund av väderförhållandena".

Svensk Dagligvaruhandel har i idag släppt sin senaste rapport om dagligvaruhandelns utveckling. Denna gång för juli månad. Försäljningen rapporteras ha ökat med 6,1 procent, men detta är förstås inte hela sanningen.

Prisökningen för livsmedel och alkoholfria drycker uppgick under juli till 10,5 procent enligt SCB:s Konsumentprisindex. Det gör att den prisjusterade försäljningsutvecklingen i dagligvaruhandeln kan estimeras till -4,5 procent, skriver Svensk Dagligvaruhandel.

Annons

Inflationen fortsätter alltså att pressa mathandeln. Utvecklingen just nu sägs dock vara positiv på den fronten.

Prisökningstakten inom dagligvaruhandeln var lägre i juli månad än i juni och den långsiktiga trenden för livsmedelsinflationen är nedåtgående. Samtidigt finns orosmoln om fortsatt höga priser på livsmedel på grund av väderförhållandena i såväl Sverige som övriga Europa samt en fortsatt försvagad svensk krona, säger Karin Brynell, vd på Svensk Dagligvaruhandel.

Hur gick det då för e-handeln jämfört med butikshandeln?

Försäljningsutvecklingen i butik uppgick i juli till 6,3 procent jämfört med samma månad i fjol. Försäljningen i e-handeln minskade under månaden med 0,9 procent.

Hemleveranserna ska dock samtidigt ha ökat med 3,8 procent. Men upphämtning i butik (click & collect) minskade med 6,8 procent.

E-handelsandelen var lägre i juli än under årets föregående månader, en trend som inte är ovanlig under sommarmånaderna när konsumenterna har ett mer spontant köpbeteende. E-handelsandelen i juli var i linje med motsvarande månad föregående år, säger Karin Brynell.

Annons