Sรถk
Stรคng denna sรถkruta.
ANNONS

E-handeln minskar med 3% enligt DIBS nya rapport

E-handeln minskar med 3% enligt DIBS nya rapport
Jimmy Andersson
jimmy@ehandel.se

Dela artikeln:

Konsumenterna handlar oftare, men fรถr mindre belopp och e-handeln blir en alltmer naturlig del av handeln. Detta enligt rapporten DIBS E-handelsindex 2012 som ocksรฅ sรคger att e-handeln i Sverige minskat med 3 procent jรคmfรถrt med fรถrra รฅret.

ANNONS

Svenska konsumenter handlar oftare pรฅ nรคtet och har under de senaste sex mรฅnaderna gjort 7 inkรถp pรฅ nรคtet, att jรคmfรถra med 6,6 i fjol och 6,2 fรถr fรถrsta halvรฅret 2010. Men samtidigt som konsumenterna sรคger att de handlar oftare, sรฅ anger de ocksรฅ att de i genomsnitt spenderar mindre belopp pรฅ nรคtet enligt DIBS E-handelsindex 2012.

Baserat pรฅ konsumenternas uppskattning berรคknas e-handeln till 70 miljarder kronor i Sverige under 2012, att jรคmfรถra med 73 miljarder kronor fรถr i fjol baserat pรฅ dagens eurokurs (10:e oktober). Nรฅgot som betyder att e-handeln i Sverige minskat med 3 procent sedan 2011.

โ€“ E-handeln har gรฅtt in i en ny mognadsfas och รคr nu ett naturligt inslag i det dagliga livet. Svenskar handlar oftare men konkurrensen om konsumenterna skรคrps och kraven รถkar fรถr att driva framgรฅngsrik e-handel, sรคger Eric Wallin, VD pรฅ DIBS.

Att e-handeln i Sverige minskar med 3 procent gรฅr tvรคrt emot senaste E-barometern som spรฅr en รถkning med 13 procent, och Brings E-handelsrapport som visar att e-handeln i Norden รถkar med 15 procent fรถr 2012. DIBS menar pรฅ att e-handeln naturligtvis kan ha pรฅverkats av Europas ekonomiska kris. Deras rapport inkluderar รคven resor och andra tjรคnster medan E-barometern frรคmst tรคcker internethandel med fysiska varor.

Resor fortfarande stรถrst pรฅ nรคtet

Den reserelaterade konsumtionen stรฅr fรถr 31 procent av e-handeln i Sverige, och de nรคst stรถrsta kategorierna รคr elektronik som stรฅr fรถr 15 procent, samt mรถbler och liknande fรถr hemmet med 12 procent.

Elektronik, mรถbler, media, apoteks- och skรถnhetsprodukter รถkar sedan fรถrra รฅret, medan fรถrbrukningsvaror i hemmet, resetjรคnster och mode minskar. Den snabbaste nedgรฅngen stรฅr fรถrbrukningsvaror till hemmet fรถr som minskat frรฅn 13 procent till 9 procent av den totala marknaden.

Att det รคr enkelt och sparar tid รคr den mest bidragande orsaken att svensken e-handlar, 63 procent. Mindre viktigt, men รคndรฅ en betydande drivkraft รคr mรถjligheten att hitta lรคgre priser anger 61 procent av de tillfrรฅgade och 60 procent anger att det รคr lรคtt att jรคmfรถra produkter och priser. Andra viktiga anledningar till att handla online รคr att det kan utfรถras oberoende av รถppettider, 56 procent.

Den fullstรคndiga rapporten, pรฅ 50 sidor,ย finnas nu att lรคsa hรคr (.pdf).

Kรคlla: Press
Relaterade nyheter:
E-handeln vรคxer snabbt trots ekonomisk oro

Dela artikeln: