E-handeln ökar kraftigt i sociala medier: ”Virtuella köpcenter”

Sökmotorer och direkttrafik föll.

Sociala medier har blivit stekhett för shopping online. Det visar färska siffror från Salesforce, som baseras på 1,5 miljarder användare.

Bolaget har tittat specifikt på perioden november till januari. Och där ser man nu att 13 procent av all e-handel drevs från sociala kanaler.

Annons

Det är en ökning med cirka 20 procent jämförelsevis med samma period förra året. Handel som genererade trafik från olika sökmotorer och direkt från företagens hemsidor, sjönk med 14 respektive 32 procent, säger Dan Bjurman, Head of Sales för Salesforce i Norden, i en kommentar.

Men trots ökningen verkar det inte gå fort nog för plattformsägarna. Meta-ägda Instagram är en av aktörerna som dragit ned på shoppingsatsningen och sina e-handelsambitioner. Men det betyder inte att företagen bör göra detsamma i sociala kanaler.

Väldigt många svenskar, 7 av 10 bland 90-talisterna, följer nämligen varumärken och företag på sociala medier och det är här många tar det där köpbeslutet och klickar sig vidare.

Företag och varumärken har blivit de nya kompisarna i sociala medier, i form av virtuella köpcenter, säger Dan Bjurman.

LÄS ÄVEN: Instagram dumpar shopping - vad händer med e-handeln nu? (Ehandel Plus)

Annons