LeveransskÄp, fler ombud och hubbar. Det Àr nÄgra av de ÄtgÀrder som konsultbolaget Sweco menar att Huddinge kommun ska investera i, eftersom e-handeln vÀxer.
Andelen e-handel ökar snabbt, vilket pÄ olika sÀtt fÄr konsekvenser för den fysiska samhÀllsplaneringen. Det Àr viktigt att vi som kommun Àr förutseende inför vad förÀndrade handelsmönster och konsumentbeteenden kan medföra. Vi behöver en större kunskap om de förÀndringar vi stÄr inför och ta höjd för dem i vÄr samhÀllsplanering, sÀger Agneta Persson Hellsten, som Àr företagslots pÄ Huddinge kommun, i ett pressmeddelande.
I en fÀrsk rapport presenterar Sweco olika alternativ som kommunerna ska kunna ta efter för att hantera skiftet inom handeln.
Handeln Àr en stor och betydelsefull bransch i Huddinge och dÀrför har det kÀnts viktigt att ta fram denna rapport som ger oss större insikt i hur vi behöver arbeta för att möta framtidens sÀtt att handla, avslutar hon.
Bland annat föreslÄr Sweco i rapporten att man ska etablera leveransskÄp pÄ platser sÄsom skolor, hÄllplatser och Àldreboenden. Bostads- och stadsplanering Àr Àven det nÄgot som kommer att behöva anpassas till en ökad e-handel. SjÀlva rapporten Àr framtagen specifikt för Huddinge kommun, men resonemanget Àr allmÀngiltigt.
Inte tagits med i berÀkningen
Agneta Persson Hellsten arbetar pÄ samhÀllsbyggnadsavdelningen, som ofta tar fram detaljplaner. Den ökade e-handeln Àr nÄgot som hittills inte tagits med i berÀkningen, men som kommunerna ocksÄ mÄste börja tÀnka pÄ dÄ de gör detaljplaner, menar hon.
DÀrutöver kan vi behöva ta kontakt med branschen och aktörer för att diskutera olika förslag i rapporten, sÀger hon till Ehandel.
Ăkad trafik inne i stĂ€derna till följd av fler hemleveranserna Ă€r ett exempel dĂ€r detaljplaneringen kan anpassas med exempelvis skyltning.
Hubbar ska korta transportstrÀckor
Swecos rapport föreslÄr en extra station mellan terminalen och sista strÀckan till kunden, en sÄ kallad hubb, som ska samordnas av kommunen. Sista-milen leveranserna till Instabox, ombud eller hemleverans, ska kunna skötas frÄn hubben.
PoÀngen med hubbar Àr att korta avstÄndet för det sista transportledet fram till slutkunden, den sÄ kallade last-mile, som anses vara den dyraste, minst effektiva och mest förorenade delen i e-handelskedjan. Dessutom Ästadkommer en hubb snabbare leveranser och möjligheter till samfraktning. PÄ det sÀttet tar kommuner större roll i logistikfrÄgorna dÀr en av de viktigaste aspekterna Àr att utnyttja befintlig infrastruktur resurseffektivt, sÀger Henrik Karlsson, trafikplanerare pÄ Sweco, i ett pressmeddelande.
Hubbarna ska huvudsakligen fungera som en plats för samlastning, returhantering och varuutlÀmning.