Resor och evenemang brukar beskrivas som tvÄ av de branscher som kanske drabbats allra hÄrdast i pandemin, men det finns förstÄs Àven andra aktörer som haft det kÀmpigt det senaste Äret. En sÄdan Àr transportmarknaden som snabbt fick styra om verksamheten frÄn passagerartrafik till godshantering.
Som tur var möttes det fallande passagerartrycket upp av en kraftigt ökad e-handel. I ett pressmeddelande frÄn myndigheten Trafikanalys, som gjort en rapport pÄ Àmnet, heter det till och med att "anpassning och e-handel rÀddade godstransporterna under pandemins första del".
Pandemins konsekvenser har inte lÀmnat nÄgon pÄ transportmarknaden opÄverkad, men vissa har klarat sig bÀttre Àn andra. Medan flyget och passagerarfÀrjor har drabbats hÄrt har den kraftigt ökade e-handeln gynnat andra företag. Fler och nya kundgrupper handlar pÄ nÀtet, inte minst Àldre personer, och efterfrÄgan pÄ hemleveranser har gynnat flera godstransportföretag, skriver myndigheten i sitt utskick.
VÀljer bort flyget för tÄg
Myndigheten har varit i kontakt med flera transportföretag som alla vittnar om samma förÀndring.
En snabb anpassning till en förÀndrad efterfrÄgan, Àndrade rutter och transporter av mer gods nÀr passagerartrafiken i princip har upphört. Det har varit nÄgra nyckelfaktorer för att klara omstÀllningen som coronapandemin har inneburit för landets godstransporter.
En fördel med att passagerartrafiken har minskat Ă€r att trĂ€ngseln pĂ„ stambanorna har minskat. Det har fört med sig att det blivit lĂ€ttare att frakta gods pĂ„ jĂ€rnvĂ€g. Ăkad tĂ„gtrafik har Ă€ven blivit vardag pĂ„ transporter till Sverige frĂ„n andra lĂ€nder.
FörmÄgan att stÀlla om verksamheten i företagen, har Àven visat sig för lÄngvÀga godstransporter. NÀr flyget har blivit för dyrt har logistikaktörer visat vÀgen för nya transportsÀtt, som godstÄg till och frÄn Asien, snabbare Àn bÄt och billigare Àn flyg.
Trafikanalys lÀgger fram en brasklapp om att underlaget i studien Àr litet, men drar ÀndÄ slutsatsen att godstransportmarknaden har klarat coronakrisen vÀl sÄhÀr lÄngt. Flera aktörer har dock lyft fram att de kÀnner en oro för hur framtiden kommer att se ut för deras bransch. Oron rör bland annat volymer, konjunktur och sjukskrivningar.