E-handeln räddar Clas Ohlson – lyfte med 30 procent

Onlineförsäljningen en ljusglimt.

Clas Ohlson går framåt i Norden och ökade januariförsäljningen med 4 procent, motsvarande en organisk ökning om 3 procent, jämfört med ifjol. Den totala försäljningen ökade med 1 procent, från 621 till 625 miljoner kronor. Sett till räkenskapsårets första nio månader har den totala omsättningen också sett en tillväxt på 1 procent och är uppe i 7,15 miljarder kronor.

Det som däremot sticker ut är försäljningen online. Här ser man ett rejält uppsving med en ökning på hela 30 procent. Totalt under de första nio månaderna av räkenskapsåret har e-handeln omsatt 404 miljoner kronor, vilket är en ökning med 20 procent mot året innan.

Annons

Noterbart är att man har åtta färre butiker jämfört med förra året och nu är nere på 230 stycken. Det syns inte minst i försäljningen utanför Norden där försäljningen störtdök med 75 procent i januari på grund av butiksstängningar.

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!