E-handeln räddar oss från den där onödiga godisbiten?

"Så minskar du drastiskt riskerna".

Mathem har tagit en närmare titt på konsumenternas köpbeteende inom dagligvaruhandeln. Närmare bestämt har man frågat ut kunderna om deras spontanköp. Och det ska inte vara ett ovanligt beteende att man lägger något “onödigt” extra i varukorgen.

Enligt undersökningen, som genomförts tillsammans med Kantar Sifo, så uppger tre av fyra svenskar att de brukar köpa något som de egentligen inte hade tänkt handla. De vanligaste produkterna som “råkar” slinka med är godis, chips och choklad. Saker man inte oväntat ofta hittar nära kassan.

Annons

Ingenting i en butik är placerat där av en slump, oavsett om det gäller fysiska butiker eller online. Däremot är ju rörelsemönstret annorlunda i en fysisk butik och det är lättare att rycka till sig produkter som är strategiskt utplacerade nära kassan, inte minst om du är lite hungrig när du handlar, säger Julia Lindberg, sortiments- och inköpsdirektör på Mathem.

Det visar sig även att fler kvinnor (80 procent) än män (74 procent) spontanköper mat. Båda könen dras till godiset men männen lockas till chips medan kvinnorna gärna väljer choklad.

Även om nätbutiker också kan rekommendera produkter innan kassan så anser nästan hälften av de tillfrågade att e-handeln är bättre på att förhindra spontantköp. Endast 14 procent av de tillfrågade sade att den fysiska butiken var bättre.

Det allra bästa för att slippa spontantköp, om man nu vill slippa det, är enligt Mathem att planera sin shopping.

De flesta köpbeslut tas i butiken, så genom att planera inköpen innan du handlar så minskar du drastiskt riskerna att köpa sådant du egentligen inte vill ha eller behöver, säger Julia Lindberg.

Topplistan på spontanköp ser ut som följer:

  1. Godis
  2. Chips
  3. Choklad
  4. Glass
  5. Kakor
  6. Läsk
  7. Öl
  8. Tobak

Annons