E-handeln sägs vara långsam och komplicerad

Helgen har varit full av artiklar om hur teknikstrul kan kosta e-handlare miljarder. Dessa baseras på en undersökning av företaget Silentium som säger att sex av tio svenskar har avbrutit ett köp på nätet. Exempel på anledningar till detta skall vara fel lösenord, oklarheter i köpvillkor och strulande uppkopplingar. Kunder sägs avbryta köp eftersom det är för komplicerat eller tar för lång tid.

– Konsumenterna anger enkelhet som främsta skäl till att e-handla men företagen lyckas inte tillgodose konsumenternas behov, säger Johan Talenti, vd på Silentium.

Annons

Företaget varnar oss e-handlare att miljarder riskerar att gå upp i rök på grund av dessa svårigheter som kunder stöter på. Vissa saker är dock ur våra händer, som uppkopplingssvårigheter, men det finns även konverteringsdödare i våra butiker.

Jonas Arnberg, e-handelsexpert på HUI, kommer med några kloka ord och menar på att mängder av skäl kan ligga bakom övergivna varukorgar och ej avslutade köp. Han säger dock att krav på registrering är en av de större bovarna:

– En klassiker är ju att man glömt lösenordet och ber om ett nytt och får då veta att det redan finns ett konto kopplat till e-postadressen, säger Jonas.

Detta är något vi har tagit upp flertalet gånger och rekommendationen är givetvis att aldrig tvinga en kund till registrering. Vi vet inte om miljarder går upp i rök men det är onekligen många e-handlare som förlorar försäljning på grund av svårigheter i utcheckningsprocessen.

 

Källa: market,
dn, svd, di

Annons