E-handeln ska lyfta modeaktören till nya höjder: ”Stort onlinefokus”

"Många pratar om skattjakten".

Det är hett med secondhand. Det här med hållbarhet har hamrats in hos många.

Samtidigt så lockas allt fler av de lägre priserna i secondhand-handeln. Nu när plånböckerna krympt i spåren av inflationen och räntehöjningarna.

Annons

Arkivet, grundat 2017 av Caroline Hamrin, är en modeinriktad secondhand-kedja med tre butiker i centrala Stockholm och en på Järntorget i centrala Göteborg.

Omsättningen låg i fjol på närmare 10 miljoner kronor, mot 8 miljoner året innan, och 6,7 miljoner 2020. EBIT-resultatet landade i fjol på 2,1 miljoner, mot 1,5 miljoner 2021.

Skalar upp med e-handel

Vid en snabb titt på Arkivets sajt ser vi att många plagg kostar någonstans mellan drygt 300 kronor upp till runt 900 kronor. En typisk Arkivet-kund är en medveten och hipp storstadskvinna i 30-årsåldern.

Nu har Arkivet även blivit med egen e-handel, som officiellt sjösätts på torsdag den här veckan. Ehandel gjorde på tisdagen ett besök i bolagets kombinerade showroom och kontor på Sergelgatan 20. Alltså mitt i Stockholms city i skuggan av Hötorgsskraporna, ett stenkast från det livliga Hötorget.

På flera ställen hänger det galgar med kläder, som kunder har lämnat in. Här finns också en liten ö med datorskärmar, där några av bolagets totalt 80 anställda jobbar.

Satsar på rörligt

E-handelschefen Krístabel C. Eriksson berättar att den nya e-handeln ska bli ett slags skyltfönster för Arkivet. Målet: Skala upp verksamheten snabbare – och komma närmare kunderna.

Vi har redan ett stort online-fokus och vill vara en väldigt inspirerande secondhand-aktör. Vi har ju produkt- och miljöbilder, men även rörliga bilder. På vår e-handel kommer vi även att jobba med dagliga släpp, säger Krístabel C. Eriksson till Ehandel.

Arkivet får i snitt in 50 artiklar per dag och det ska bli betydligt fler med den nya e-handeln. Plattformen är egenbygd och därmed mer flexibel.

Annons

Bolaget tar i dagsläget in runt 350 artiklar per dag per butik så det är alltså 1400st plagg i snitt per dag totalt. På e-handeln, som redan har rullats ut med som offentliggjordes brett den 27 april, släpper man 50 artiklar dagligen. Och det är då varor som man har plockat in från de fysiska butikerna.

Vi talar alltså om ett flöde här och inte ett separat klädintag för e-handeln. Vad gäller e-handelsplattformen är den egenbygd för att man ska få en så flexibel plattform som möjligt.

Vad driver secondhand-trenden?

Vi tror att den till stor del drivs av hållbarhetstrenden. Kunder blir mer och mer medvetna och vill vara mer cirkulära i hur de konsumerar mode. Men många pratar också om "skattjakten", alltså att man kan hitta något som är unikt.

Även den ekonomiska situationen just nu spelar in. Det är ju generellt billigare att köpa second hand, när det kommer till exempelvis märkeskläder.

På frågan om hur konkurrensen ser ut svarar hon att Arkivet i dag även konkurrerar med modeaktörer som säljer nytillverkade kläder. Den tidigare tydliga uppdelningen mellan secondhand och nyförsäljning är i dag uppluckrad. Målet är nu att relativt snabbt bli lönsamma även med e-handeln. Kanske redan under nästa år.

Siktar ni även mot försäljning i utlandet?

Nej. Vi fokuserar på Sverige först och testar och känner av marknaden.

Plaggen som e-handlas från Arkivet kommer att skickas med Postnord. För köparen kommer det att kosta 69 kronor och plagget levereras antingen som varubrev eller i ett Mypack Collect-paket.

Plagget hämtas antingen hos ombud eller lämnas vid dörr eller i postlåda. På lite sikt ska Arkivet även lägga till Earlybird som fraktalternativ. Dessa leveranser – som skickas ihop med morgontidningar – ska kosta runt 40 kronor.

Så funkar Arkivet

  • Plaggen som man tar in får inte vara mer än tre år gamla och man får lämna in som mest 20 plagg åt gången. Kläderna prissätts direkt av någon av bolagets klädvärderare.
  • Säljaren har sedan 30 dagar på sig att sälja sitt plagg. Om denne inte vill ha tillbaka sitt osålda plagg lämnas det till Stockholms stadsmission.
  • Privatpersonen/säljaren får 40 procent av försäljningspriset, resten tar Arkivet, som avgift för att man står för butikslokaler, personal och försäljning.
  • Pengarna sätts aningen in på ett bankkonto eller så använder man dem till att shoppa plagg från Arkivet, vilket är populärt.
  • Returgraden ligger i dag på runt 10 procent.

Grundare från Sundbyberg

Grundaren Caroline Hamrin hjälpte till mycket i sin mormors secondhandbutik i Sundbyberg där hon växte upp. Efter en del ledande roller i olika branscher, drog hon igång Arkivet 2017 med secondhandbutiker i Stockholm. Sedan dess har omsättningen ökat stadigt.

I fjol klev hon av vd-posten och Martin Hallander tog över. Han hade då varit strategisk rådgivare åt Arkivet sedan 2019 och även suttit i bolagets styrelse. Han har tidigare också haft befattningar på Desigual, Esprit och Intersport.

Caroline Hamrin är fortsatt helägare av Arkivet, samtidigt som hon har en mer kreativ roll i dag, som bolagets konceptchef.

Annons