E-handeln som knäcker branschen: ”Vi har växtvärk”

Siktar mot 20 miljoner och tvingas hyra in containrar.

Medan leksaksbranschen uppvisat en beskedlig tillväxt har KidsDreamStore, som nischar sig på licensierade leksaker och kläder för barn och baby, rusat. De grundade sin webbutik 2018 och har sedan dess tagit stora kliv år för år. I april i år tog man sig förbi drömgränsen på en miljon i försäljning under en och samma månad under lågsäsong - en fyrdubbel ökning jämfört med samma period 2019.

Nu berättar Monika Dey, marknadsansvarig på KidsDreamStore, om företagets framfart på nätet och varför man tog sig an just leksaksmarknaden.

Annons

Vi är egenlärda e-handlare från grunden med stort driv att lyckas. Valet föll på leksaker då utbud av licensierade leksaker saknades på marknaden. Dessutom hade vi ett stort kontaktnät med leverantörer, säger Monika till Ehandel.

Vid en närmare titt på bolagets siffror kan vi konstatera att man verksamhetsåret 2018 omsatte 860 000 kronor och ökade med 543 procent till 5,5 miljoner under 2019. Men bolaget har ett brutet räkenskapsår och tittar man istället på perioden januari till december omsatte man 5,5 miljoner under 2018 och 12 miljoner under 2019. Nu tar man sikte på 20 miljoner i år. Men visst har den snabba tillväxtspurten också kostat på.

Vi har växtvärk och dras med alla utmaningar som det innebär. Många tycker att det är ett lyxproblem att vi har för mycket att göra, men det är en utmaning och en lärdom som ska förvaltas. Just nu utmanas vi i alla delar av våra processer. Man kan sammanfatta med att det är organiserat kaos. Mitt i "kaoset" ska vi även flytta till en dubbelt så stor lokal under våren 2021 och för att klara av högsäsongen under hösten 2020 ska vi hyra in containrar, säger Monika Dey.

"The sky is the limit"

Det nya lagret kommer att komma väl till pass. Startskottet må ha gått på den svenska marknaden, men det är inte här mållinjen finns.

Vi vill till en början ta större marknadsandelar i Sverige och resten av Norden innan vi beger oss vidare till Europa, men the sky is the limit, avslöjar Monika Dey.

Danmark och Finland lanserades under juni månad och vi kommer översätta till lokal språk i respektive land. Vi har tidigare testat att smyglansera i Danmark med svensk text och utfallet var inte så bra. Just nu ser vi ett rejält uppsving av danska order. Och då har vi inte anpassat oss till danska betalsätt ännu. Det är dock på gång och vi beräknar bra omstart på danska marknaden.

Hur ser ni på konkurrensen på den svenska marknaden?

Konkurrens är bra, handel föder handel. Man blir vassare som företagare med konkurrens. Det ska dock vara sund konkurrens på lika villkor. Det gäller att utmärka sig och nischa, samt ha en e-handelsstrategi för att nå framgång.

Annons

Kanske reagerade du som läser på namnet. Det påminner ju inte så lite om KidsBrandStore, som säljer märkeskläder med barn och ungdom som målgrupp. Men det liknande namnet handlar inte om något listigt knep, menar man.

Nej, det var inte ett medvetet beslut. Vi ville ha ett internationellt namn för att eventuellt ta oss utanför Sveriges gränser, avslutar Monika Dey.

Annons