E-handeln står nu för en fjärdedel av Björn Borgs omsättning

Omsatte 32 miljoner på nätet i Q2.

Under månaderna april, maj och juni omsatte underklädesvarumärket Björn Borg nära 142 miljoner kronor, vilket var en ökning med en procent jämfört med samma period förra året. Det står klart när företaget redovisar sina Q2-siffror nu på morgonen. Omsättningen i företagets egen e-handel, samt hos återförsäljarnas nätbutiker, ökade samtidigt med 3,5 procent och nådde därmed upp i 32,1 miljoner kronor.

Det innebär att den samlade e-handeln nu står för nära en fjärdedel av Björn Borgs totala omsättning.

Annons
Annons

Tittar man på årets första halvår ser utvecklingen liknande ut. För de första sex månaderna kom bolagets e-handelsverksamhet upp i en omsättning på 85 miljoner kronor. Det motsvarar till och med strax över en fjärdedel av den totala omsättningen på knappt 330 miljoner.

Vände till förlust

Enligt Björn Borgs vd Henrik Bunge går kvartalets tillväxt att härleda till framgångar på flera marknader.

Vi har mycket god omsättningstillväxt i grossistledet i Holland, 34 procent valutaneutralt. Även Sverige och Tyskland visar god tillväxt, säger han i ett pressmeddelande.

Samtidigt som Björn Borg alltså visar upp en tillväxt omsättningsmässigt har resultatet gått åt motsatt håll, både under kvartalet och sett till det senaste halvåret. Under Q2 vände företaget till en förlust på 1,7 miljoner kronor från ett rörelseresultat på 2,9 miljoner samma kvartal 2018.

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!