E-handeln stod för 70 procent av tillväxten – nådde ny rekordnivå

"Det är fortsatt högt tryck".

Dagligvaruhandeln på nätet frodas som aldrig förr. Nu visar Svensk Dagligvaruhandel upp branschsiffrorna för januari som visar att den goda formen håller i sig. Totalt ökade försäljningen med 137,8 procent jämfört med samma månad förra året.

E-handelsandelen dubblerades och uppgick till 7 procent av den totala försäljningen. Dessutom ökade hemleverans med 75 procent och klicka och hämta med hela 252 procent.

Annons

Det är fortsatt högt tryck i e-handeln med en tillväxttakt i nivå med den vi sett under de senaste månaderna. Sett till försäljningskanaler uppmättes den högsta e-handelsandelen nu i januari. Även denna månad står upphämtning i butik för en större andel av e-handelsförsäljningen än hemleverans. Under månaden stod e-handeln för över 70 procent av tillväxten i dagligvaruhandeln, säger Karin Brynell, vd på Svensk Dagligvaruhandel.

I de fysiska butikerna var tillväxten långt ifrån på samma nivåer. De såg en försäljningsökning på 1,6 procent och en lägre tillväxttakt än tidigare månader under pandemin.

I den fysiska handeln är utvecklingen fortsatt ojämn. Butiker i citylägen och gränshandelsområden har det fortsatt tufft på grund av rådande pandemirestriktioner. Fortsatt hemarbete och mer planering minskar antalet spontana inköp som tidigare skett på väg hem från arbetet, säger Karin Brynell.

Annons