Sรถk
Stรคng denna sรถkruta.
ANNONS

E-handeln tar 30 procent av handeln enligt Kinnevik

E-handeln tar 30 procent av handeln enligt Kinnevik
Jimmy Andersson
jimmy@ehandel.se

Dela artikeln:

Kinnevik tror pรฅ en rejรคl รถkning av onlinepenetrationen inom de detaljhandelssegment som man รคr verksamma inom i dag. Frรฅn dagens nivรฅer kring 5-6 procent, till 25-30 procent inom 5-7 รฅr.

ANNONS

I dag stรฅr nรคthandeln fรถr drygt 5-6 procent av handeln i de segment dรคr Kinnevik bedriver verksamhet i Nordamerika och Vรคsteuropa. Men enligt Henrik Persson, chef fรถr investmentbolagets nya investeringar, sรฅ kommer den andelen att รถka rejรคlt de kommande รฅren. Inom 5-7 รฅr sรฅ tror han att andelen kan vara sรฅ hรถg som 25-30 procent.

โ€“ Det bygger pรฅ vad vi tror om den framtida utvecklingen baserat pรฅ var vi รคr idag, den tillvรคxt vi ser i marknaden och att den pรฅ flera hรฅll accelererar, och att flera offline- spelare fรฅr det svรฅrare och svรฅrare, sรคger Henrik Persson.

Investeringar och tillvรคxt

Kinnevik som รคger 25 procent i CDON Group har under de senaste รฅren gjort stora investeringar i e-handeln. Bland annat i Rocket Internet och man รคr i dag รคven modesajtens Zalandos stรถrsta รคgare. Och sin prognos pรฅ 25-30 procent bygger Henrik Persson pรฅ hur e-handel under de senaste รฅren tagit andelar av detaljhandeln.

I Nordamerika vรคxte e-handelns andel av detaljhandeln till 6 procent frรฅn strax under 2 procent under perioden 2002-2012. I Vรคsteuropa lรฅg nivรฅn pรฅ 4,6 procent under 2012, upp frรฅn strax under 1 procent 2002.

โ€“ De siffrorna gรคller hela marknaden, inklusive till exempel mat och mรถbler som har lรฅg penetration. I de sektorer Kinnevik รคr mest aktivt i, till exempel skor och klรคder, รคr penetrationen redan idag mycket hรถgre och fรถr de sektorer med hรถgst penetration som till exempel resor, bรถcker och elektronik รคr andelen redan รถver 30 procent i lรคnder som USA, sรคger Henrik Persson.

Kรคlla: Redeye

Dela artikeln: