E-handeln väntas omsätta 1,5 biljoner dollar 2014

Det ser ut som att Nordamerika kommer att förlora sin e-handelskrona i år. Enligt en ny rapport kommer nämligen konsumenter i Asien och Stillahavsområdet att spendera mest på nätet under 2014. Samtidigt räknar man med att den globala e-handeln kommer att öka med 20 procent under året.

Analysföretaget eMarketer har i dagarna släppt sin e-handelsprognos för 2014, och det ser lovande ut. Enligt deras mätningar kommer den globala näthandeln (B2C) i år att omsätta mer än 1,5 biljoner dollar, en ökning med 20,1 procent jämfört med 2013.

– Tillväxten kommer framförallt att komma från tillväxtmarknader men också tack vare ökad m-handel, bättre frakt och betalningsalternativ, samt för att kända varumärken satsar på nya internationella marknader, skriver eMarketer.

Annons

Främst räknar man med att länder som Kina, Indien, Indonesien tillsammans med Argentina, Mexiko, Brasilien, Ryssland, Italien och Kanada kommer att stå för den största tillväxten.

USA störst även 2014

I undersökningen konstaterar man också att konsumenter i Asien och Stillahavsområdet kommer att spendera 525,2 miljarder dollar på nätet i år. En ökning med 36,8 procent jämfört med 2013 då det spenderades 383.9 miljarder dollar. Man säger också att enbart Kina kommer att stå för 60 procent av den summan.

Nordamerika väntas spendera 482,6 miljarder dollar, en ökning med 12 procent jämfört med förra året. Det betyder att man i år kommer att knuffas ner från tronen som världens största e-handelsmarknad.

Enligt eMarketer ska USA dock behålla tätpositionen som den största e-handelsmarknaden i världen fram till 2016 när det gäller enskilda länder. Sen väntar man sig att Kina kommer att överta titeln.

 

Källa: eMarketer
Foto: Alibaba

Annons
Annons