E-handeln vill inte tämjas – tillväxten fortsätter öka

Den ena explosionen följer den andra när e-handelns tillväxt fortsätter öka. De senaste kvartalen har tillväxttakten ökat starkt enligt e-handelsrapporten E-barometern. Även andra kvartalet i år, som ofta är det svaga kvartalet, fortsätter visa upp fantastiska siffror.

Det fjärde kvartalet 2012 bjöd på en stark julhandel och visade på en accelererad tillväxt när e-handeln rapporterades växa med 17 procent. Första kvartalet 2013 fortsatte med en mycket stark ökning på 18 procent.

Man kanske kunde tro att den skulle hålla sig där under årets ofta svagast del, andra kvartalet.

Annons

2010 sjönk exempelvis tillväxten under andra kvartalet, samma sak hände år 2011. Förra året låg den dock kvar på 13 procent, sammas siffra som första kvartalet 2012.

Explosionsartad tillväxt

I år vill dock inte e-handeln tämjas om man får tro senaste E-barometern. Den visar nämligen att e-handeln växte med 19 procent under andra kvartalet 2013. En rekordhög tillväxt som kan betyda att e-handeln 2013 står inför en total tillväxt på 18 procent och en omsättning på 37 miljarder kronor (exkl. tjänster).

Detta skulle även innebära den högsta tillväxten sedan 2007, då e-handeln ökade med 24 procent.


E-handelns tillväxt sedan 2009 (Källa: E-barometern Q2 2013)

Postens e-handelsexpert, Arne Andersson, varnar dock företag att inte drabbas av hybris när det kommer till e-handeln. Att lyckas inom e-handel kräver fortfarande att man behärskar många områden och den explosionsartade tillväxten har snarare ökat kraven.

– E-handelns framfart har ökat kraven på företagen att integrera sina mobila och fysiska handelsplatser. Som handlare måste man inse att det är konsumenterna som styr när, hur och var de vill handla, säger Arne Andersson.

Den viktigaste faktorn för att lyckas skall enligt E-barometern vara att kunden känner sig trygg att handla från din sajt. Överlag skall även mobila enheter och fysisk närvaro ökat i betydelse när det kommer till e-handel.

Annons

Att m-handeln även den växer explosionsartat har vi sett i flera rapporter det senaste året och allt fler e-handlare experimenterar med fysiska butiker, antingen permanenta eller temporära.

Alla branscher växer

Hemelektronik fortsätter att vara den största och en av de starkast växande branscherna på nätet, med en tillväxt på 21 procent under andra kvartalet.

Precis som första kvartalet 2013 leder dock Sport & Fritid tillväxtligan, denna gång med en tillväxt på 31 procent (32% Q1).

– Den starka hälsotrenden har förvandlat sport och fritid till ett mode. Det innebär att man förutom utrustning nu också köper kläder där, säger Arne Andersson.

Alla branscher ökar dock sin tillväxttakt, stora som små, nya som mogna. Den största, Hemelektronik, förväntas nå över 9 miljarder kronor i omsättning vid årets slut.


Branschernas utveckling (Källa: E-barometern Q2 2013)

Övriga branscher som består av till exempel kosmetika, leksaker, byggvaror och livsmedel växte med 26 procent.

 

Källa: E-barometern Q2 2013 (.pdf)

Annons