E-handelns dom: Det händer om Facebook och Instagram försvinner

"Finns inget givet alternativ".

Förra året bytte Facebook namn till Meta, jätteföretaget som fortsatt driver plattformarna Facebook och Instagram. Nyligen släppte Meta sin kvartalsrapport och av den framgår det att bolaget kan komma att släcka ned nämna plattformar i EU.

Det skulle alltså i praktiken innebära att Facebook och Instagram inte kan användas alls inom unionen. Anledningen är EU:s lagstiftning om dataöverföringar. Denna lag kan enligt Meta hindra dem från att flytta, spara och bearbeta data från EU-användare på amerikanska servrar.

Annons

Men hur stor är då risken för att Meta faktiskt lämnar EU? Ja, ganska liten, säger Dan Svantesson, svensk juridikprofessor, numera knuten till Bond University i Australien. Men Metas varning ska inte viftas bort, betonar han.

En sådan utveckling har så pass stor effekt att situationen trots allt bör tas på allvar. Den europeiska marknaden är viktig och Meta har investerat mycket i Europa. Det kan också nämnas att bolaget har stannat på den europeiska marknaden trots att EU, och EU:s medlemsländer, på olika sätt satt ganska hårt tryck på bolaget, säger Dan Svantesson till Ehandel.

Juridiskt skydd

Detta talar för att techjätten den här gången kommer att göra allt för att hitta en lösning. Men fenomenet är tankeväckande i sig, säger han.

Egentligen är nog det mest intressanta att läget som uppstått visar hur viktigt det är att hitta vettiga lösningar för överförandet av användardata mellan olika länder. Detta är något som flera organisationer jobbar med. Vi användare måste kunna lita på att vi har ett ordentligt och praktiskt effektivt juridiskt skydd också i sådana situationer.

Viktig påminnelse

Han pekar på att man i Australien tog sig igenom en liknande situation med blotta förskräckelsen. Både Google och Facebook hotade att lämna den australiska marknaden i början av 2021. Och Meta blockerade tillfälligt australiska mediers och myndigheters Facebook-sidor. Detta efter att en ny lag antogs i parlamentet. Den säger att jättarna måste ge ekonomisk ersättning till publicister – när de återpublicerar deras material och innehåll, exempelvis nyhetsartiklar

Det är en viktig påminnelse om hur beroende vi gjort oss av dessa tjänster och Europa går väl igenom lite av samma sak nu. Annonsering genom Metas plattformar är en viktig del för många företags marknadsföring. Så det är klart att många skulle bli lidande åtminstone ett tag tills andra plattformar fyllt ett eventuellt tomrum. Det bör också noteras att även många myndigheter har gjort sig delvis beroende av dessa plattformar.

Vad finns det för alternativ till Facebook och Instagram?

Givetvis finns det flera förtag som gärna skulle vilja ta över Metas marknadsandelar. Och GDPR ger oss användare rätt att flytta vår data någon annanstans. Men det finns nog ganska många som skulle ha problem med en sådan överföring. Och jag är inte heller säker på att det finns ett givet alternativ i nuläget.

Annons

Pressad aktie

Ehandel har även frågat en rad e-handlare om hur de ser på Metas hot om att lämna Europa. En av de svarande är Pernilla Nyrensten, medgrundare av och vd för Revolution Race. Inte heller hon tror att risken för att bolaget faktiskt lämnar EU är särskilt stor.

Det känns tveksamt. Det skulle i så fall innebära förlorade intäkter för Meta och aktien är redan hårt pressad, med färre dagliga aktiva användare på Facebook. Det är nog troligtvis fråga om en frustration över hur Meta påverkas av Apples IOS 14-införande (som försvårar spårning av tredjepartsdata för företag reds. anm.) och EU:s GDPR-regelverk. Min gissning är att de försöker använda sina muskler för att driva igenom en förändring, säger Pernilla Nyrensten till Ehandel.

Ligger annat bakom

Hon tillägger att Meta historiskt sett har varit en väldigt viktig kanal för Revolution Race. Men numera är exempelvis Facebook av mindre betydelse för företaget.

Men vi har diversifierat våra digitala och sociala underhållningsplattformar och minskat beroendet av Facebook. Så det skulle påverka oss något kortsiktigt, men inte långsiktigt. Facebook är fortsatt en viktig kanal, men vi är inte längre beroende av den, säger hon.

Även snusförsäljaren Haypp Groups Markus Lindblad, med titeln Head of External Affairs, bedömer risken som liten för att Meta lämnar EU. Han tror att det ligger andra incitament bakom.

Det handlar om att genom ultimatum uppnå någonting annat. De tjänar pengar på sin verksamhet i Europa, även om själva samarbetet med EU för tillfället inte helt faller dem i smaken.

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Tack!