E-handelsdoldisen gör succé i det tysta: ”Satsade stenhårt”

"Vi plockar från konkurrenterna på privatsidan".

Det döljer sig ofta en spännande historia bakom hur en e-handel blir till. Så även med Gotlands-baserade Design By Cement, som drivs av Marcus och Nina Johansson. De är en av många e-handelsdoldisar som gör bra ifrån sig i det tysta.

Det började 2004 när jag slipade betonggolv som entreprenör. Även om det var snygga betonggolv, så var jag inte nöjd med de sliptekniker och material som fanns. Efter att under tio års tid ha provat alla olika sätt, och samlat på mig mycket kunskap i allt experimenterande, så valde jag att göra mitt egna material. Jag ville få till det perfekta betonggolvet, berättar Marcus Johansson, grundare av Design By Cement, för Ehandel.

Annons

Det blev något av en succé och när efterfrågan rusade började idén om en e-handel slå rot.

Kombinationen mellan att jag blev fullbokad och att vissa kunder inte hade råd att anlita en ledde till att jag började skicka materialet till dem och be dem att testa att lägga det själva. Det passade bra i min familjesituation också, som ensamstående pappa och boende på Gotland, att inte resa iväg utan börja sälja på heltid. Så två år efter att materialet tagits fram, så började jag sälja på heltid på nätet. Då är vi framme vid 2017 någonstans. Vi satsade stenhårt på det och tog fram ett nytt företagsnamn.

Bolaget står i dag på tre affärsben. Man säljer sin mikrocement till privatpersoner, som lägger materialet själva. Till hantverkare som köper och lägger åt privatpersoner eller företag. Dessutom finns man hos stora återförsäljare som Bygghemma, Bauhaus, Colorama och Happy Homes.

Trodde de sålde badkar

Mikrocement är kanske inte det första man tänker på när man pratar om e-handel och visst har det funnits utmaningar i att nå ut. Inte minst att förklara vad det är man säljer.

Nu tycker jag inte att det är så svårt längre. Men det har varit krångligt att på den korta uppmärksamhetstiden man har att förmedla ett så nytt material. Det har varit svårt att annonsera på ett bra sätt. Vi körde till exempel en kampanj där vi lade 150 000 kronor på tidningsannonser och alla trodde att vi sålde badkaret, som stod på vårt golv. Så det reklammässiga har varit svårigheten.

Vad gör att produkten lämpar sig för just e-handeln?

Vi har en stabil produkt, som inte kräver några kurser - vilket många andra gör. Skillnaden mot att sälja i butik är att sidan jobbar mycket åt en. När vi ser till de större butikerna så säljer de faktiskt inte lika mycket som de mindre. Så en större butik i Stockholm säljer mindre än vad de kör i Linköping eller på mindre orter. Jag tror att det har att göra med den personliga kundkontakten, där kunden får prata med någon. Där är ju internet bra, för det är det man gör där - pratar med varandra.

"Får oerhört mycket information"

Trots det tuffa ekonomiska klimatet går också Design By Cement bättre än någonsin. Det senast registrerade verksamhetsåret, 2021, omsatte man 4,2 miljoner och gjorde en vinst på 108 000 kronor. De växer ungefär 30 procent årligen och har fått en kanonstart på 2023.

Annons

Vi ligger på en försäljning kring 700 000 till 800 000 kronor i månaden och räknar väl med att öka totalt 30 procent även i år. Den tillväxten har vi legat stadigt på. Vi hade nog ökat ännu mer om det inte varit så att marknaden diversifieras på så många nya aktörer.

Faktum är att oron i omvärlden till och med tycks gynna bolaget. De som går i tankar att göra om hemma vill förstås också spara pengar och att då kunna slippa vissa kostnader blir förstås tilltalande.

Vi har en säljprocess där kunderna upptäcker oss och beställer ett gratis provpaket som beställs via ett formulär. Där kan de berätta om sina projekt - och det gör de gärna. Där får vi oerhört mycket information och ser att vi plockar från konkurrenterna på privatsidan. Kunderna skriver att de gärna vill renovera badrummet och hade tänkt ta in ett företag, men nu funderar på att göra det själva istället.

Design By Cements pitch är just att deras material kan läggas utan förkunskaper, specialmaskiner och kurser. Men för den som ändå vill ta professionell hjälp så erbjuds även det.

Våra läggare har också mycket att göra. Trots att vi kommer första trea till fyra i sökresultaten på mikrocement, så ser vi att i en lågkonjunktur så är kunderna mer om sig och kring sig. Man tar inte första bästa sökresultat, utan läser på mer. Då upptäcker de också att vårt material bara behöver läggas i ett lager, så även om man använder hantverkare så blir det billigare eftersom de inte behöver åka dit lika många dagar.

"Resan är målet"

Med kunder som jämför i allt högre utsträckning, finns det även en möjlighet att verkligen fånga upp dem på ett annat sätt än innan.

Man brukar säga rent reklammässigt att man har sex sekunders uppmärksamhet ungefär. Det låter lite mycket, tycker jag. Men jag tror att där vi är nu så har vi samma uppmärksamhetsspann som man hade för 30 år sen. Nu kan man verkligen lyckas förklara någonting för kunden, på ett sätt man inte kunnat på länge.

Ofta när vi pratar med e-handlare springer vi på engagerade entreprenörer som har högtflygande mål och jagar kittlande drömgränser. Men hos Design By Cement tänker man annorlunda, även om man var nära att på den andra vägen vandra. Men nu har man, ursäkta ordvitsen, cementerat en annan bild av affären.

Vi hade sådana planer för två år sedan. Då kom det in en firma som skulle vara affärsutvecklare och vi satte upp specifika mål. Men för ungefär ett år sedan kände vi att vi skiter i målen. Vi gör det vi gör, så bra vi kan, så kommer vi att växa dit vi vill och bli nöjda. Vårt fokus är att resan är målet. Så lika rätt som det kändes när man tog in affärsutvecklarna, lika taggad blev man på att kicka ut dem. Så nu kör vi vårt race - och vi har roligt på dagarna också, avslutar Marcus Johansson.

Annons